Herezja z piekła rodem

Jan 17:9 Ja proszę za nimi. Nie proszę za światem, ale za tymi, których mi dałeś, bo są twoi.

Wielu dzisiaj wierzy i naucza arminiańskiej herezji powszechnego odkupienia.

Synod w Dort (1618-19), najbardziej międzynarodowe zgromadzenie protestantów Reformowanych, oświadcza, że ​​Chrystus odkupił wybranych „i tylko tych”

“Taki był bowiem suwerenny zamysł i najłaskawsza wola i cel Boga Ojca, aby ożywiająca i zbawiająca skuteczność najcenniejszej śmierci swego Syna objęła wszystkich wybranych, aby dając wyłącznie im dar wiary usprawiedliwiającej, przyprowadzić ich pewnie do zbawienia; to znaczy, że wolą Bożą było, aby Chrystus przez krew krzyża, przez którą utwierdził nowe przymierze, skutecznie wykupił z każdego ludu, plemienia, narodu, oraz języka wszystkich tych, i tylko tych, którzy od wieczności zostali wybrani do zbawienia i dani mu przez Boga Ojca;” [1]

Synod jasno odniósł się do tekstu Objawienia, gdzie nie czytamy o Chrystusie odkupujący wszystkie ludy, plemiona, narody i języki, tak jakby Jego śmierć zadośćczyniła za wszystkich ale czytamy o odkupieniu partykularnym: niektórych z (ἐκ ek – spośród) każdego ludu, plemienia, narodu itd.

Obj. 5:9 I śpiewali nową pieśń: Godzien jesteś wziąć księgę i otworzyć jej pieczęcie, ponieważ zostałeś zabity i odkupiłeś nas dla Boga przez swoją krew z (ἐκ ekspośród) każdego plemienia, języka, ludu i narodu.

Dalej Kanony dowodzą, że ci, którzy nauczają, że Chrystus umarł za wszystkich, mówią „z pogardą o śmierci Chrystusa” i „wyprowadzają z piekła herezję pelagianizmu”

“Którzy nauczają: Że Chrystus przez swe zadośćuczynienie nie wyjednał dla nikogo zbawienia,ani wiary, przez którą to zadośćuczynienie Chrystusa ku zbawieniu jest skutecznie nabywane … Tacy bowiem z pogardą oceniają śmierć Chrystusa, w żaden sposób nie uznając najważniejszego owocu czy korzyści zyskiwanej dzięki niej, i ponownie wnoszą z piekła błąd pelagianizmu.[2]

Westminsterskie Wyznanie Wiary (1647) stwierdza:

Jego wybrani, uczestnicząc w upadku Adama, zostaną w odpowiednim czasie odkupieni przez Chrystusa i rzeczywiście powołani do wiary w Chrystusie dzięki pracy Ducha Świętego. Zostaną usprawiedliwieni, usynowieni, uświęceni i poprowadzeni ?mocą Bożą przez wiarę ku zbawieniu”. Nikt oprócz wybranych nie zostanie odkupiony, powołany, usprawiedliwiony, usynowiony, uświęcony ani zbawiony.” [3]

Artykuł ten został włączony do Deklaracji Kongregacjonalno-Sabaudzkiej (1658) i do Wyznania Baptystów (1689).


Znaczenie herezji

Powszechne odkupienie oznacza, że ​​Chrystus musiał umrzeć

A) Za Ezawa, którego Bóg nienawidził

Rzym. 9:11, 13 11. Gdy dzieci jeszcze się nie urodziły i nie zrobiły nic dobrego ani złego, aby zgodnie z wybraniem trwało postanowienie Boga, nie z uczynków, ale z tego, który powołuje; 13. Jak jest napisane: Jakuba umiłowałem, ale Ezawa znienawidziłem.

B) Za Judasza, „syna zatracenia”

Jan 17:12 Gdy byłem z nimi na świecie, ja zachowywałem ich w twoim imieniu. Strzegłem tych, których mi dałeś, i żaden z nich nie zginął prócz syna zatracenia, żeby się wypełniło Pismo.

C) Za Antychrysta, „człowieka grzechu”

2 Tes. 2:3 Niech was nikt w żaden sposób nie zwodzi. Ten dzień bowiem nie nadejdzie, dopóki najpierw nie przyjdzie odstępstwo i nie objawi się człowiek grzechu, syn zatracenia

D) A także za nierządnicę, fałszywy kościół

Obj. 17:1-2 1. I przyszedł jeden z siedmiu aniołów, którzy mieli siedem czasz, i odezwał się do mnie, mówiąc mi: Chodź, pokażę ci sąd nad wielką nierządnicą, która siedzi nad wieloma wodami; 2. Z którą nierząd uprawiali królowie ziemi, a mieszkańcy ziemi upili się winem jej nierządu.

E) Za tych, którzy popełniają niewybaczalny grzech

Mat. 12:32 I ktokolwiek powie słowo przeciwko Synowi Człowieczemu, będzie mu przebaczone, ale kto mówi przeciwko Duchowi Świętemu, nie będzie mu przebaczone ani w tym świecie, ani w przyszłym

F) Za tych, którzy nigdy nie słyszeli Słowa

Psalm 147:19-20 19. Oznajmia swe słowo Jakubowi, swe prawa i sądy Izraelowi. 20. Nie uczynił tak żadnemu narodowi, nie poznali jego sądów. Alleluja.

G) Oraz za tych, którzy już byli w piekle.

4 Mojż. 16:33 I zstąpili oni razem ze wszystkim, co mieli, żywcem do piekła, i ziemia ich okryła; tak zginęli spośród zgromadzenia

Czy jest to zgodne z nieskończoną mocą, mądrością i świętością Boga?

Powszechne zadośćuczynienie oznacza, że ​​Chrystus jedynie umożliwia zbawienie, a zatem zaprzecza, że ​​Jego śmierć faktycznie zbawia.
.


Obalenie herezji

Biblia oświadcza, że ​​Chrystus wybawił (Hebr. 2:15), pojednał (Rzym. 5:10), odkupił i wykupił (Gal 3:13) i usprawiedliwił swój lud „przez swoją krew” (Rzym. 5:9).

Hebr. 2:15  I aby wyzwolić tych, którzy z powodu lęku przed śmiercią przez całe życie podlegali niewoli.
.
Rzym. 5:10 Jeśli bowiem, będąc nieprzyjaciółmi, zostaliśmy pojednani z Bogiem przez śmierć jego Syna, tym bardziej, będąc pojednani, będziemy ocaleni przez jego życie.
.
Gal. 3:13 Chrystus odkupił nas z przekleństwa prawa, stając się za nas przekleństwem (bo jest napisane: Przeklęty każdy, kto wisi na drzewie);
.
Rzym. 5:9 Tym bardziej więc teraz, będąc usprawiedliwieni jego krwią, będziemy przez niego ocaleni od gniewu.

Jeśli Jezus zapłacił cenę za każdego głowa za głowę, a niektórzy giną w piekle, to Jego zadośćuczynienie nie zbawia wszystkich — ani nawet większości z tych — dla których zostało ono dokonane. Jak Chrystus może być „zadowolony” w swoim zadośćuczynieniu eśli miliony, za których przelał swoją krew giną?

Izaj. 53:10 Lecz spodobało się PANU zetrzeć go i zgnębić. A po złożeniu swojej duszy na ofiarę za grzech, ujrzy swoje potomstwo, przedłuży swoje dni i to, co się podoba PANU, przez jego rękę szczęśliwie się spełni.

W takim razie śmierć Chrystusa nie jest zastępcza, bo jeśli przyjął karę potępionych, dlaczego są oni sądzeni? Jeśli niektórzy, za których Chrystus umarł, idą do piekła, to Bóg karze ich grzechy dwa razy, raz w Chrystusie i raz w nich.

Izaj. 53:5 Lecz on był zraniony za nasze występki, starty za nasze nieprawości. Kara dla naszego pokoju była na nim, a jego ranami zostaliśmy uzdrowieni

Czy jest to zgodne z nieskończoną sprawiedliwością i prawością Boga?
.


Źródło herezji

Jak niektórzy, których Chrystus pojednał i dla których nie ma potępienia mogą wiecznie przebywać w piekle?

Rzym. 8:34 Któż potępi? Chrystus jest tym, który umarł, więcej, zmartwychwstał, który też jest po prawicy Boga i wstawia się za nami.

Posłuchajmy Johna Wesleya, zwolennika powszechnego, nieskutecznego zadośćuczynienia:

“Co! Czy krew Chrystusa może płonąć w piekle? …Odpowiadam, ..Jeśli wyrocznie Boga są prawdziwe, ten, kto został odkupiony krwią Chrystusa, może tam pójść. Bo ten, kto został uświęcony krwią Chrystusa, został odkupiony krwią Chrystusa. Ale ten, kto został uświęcony krwią Chrystusa, może mimo to pójść do piekła; może wpaść pod ten ognisty gniew, który na zawsze pochłonie przeciwników” [4]

Wielu popełnia podstawowy błąd egzegetyczny, rozumiejąc słowo „świat” (gr. kosmos) jako „wszyscy głowa w głowę”, np.

Jan 1:29 A nazajutrz Jan zobaczył Jezusa przychodzącego do niego i powiedział: Oto Baranek Boży, który gładzi grzech świata (κόσμου  kosmou).
.
Jan 3:16 Tak bowiem Bóg umiłował świat (κόσμον  kosmon), że dał swego jednorodzonego Syna, aby każdy, kto w niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne.
.
1 Jana 2:2 I on jest przebłaganiem za nasze grzechy, a nie tylko za nasze, lecz także za grzechy całego świata (κόσμου  kosmou).

Charles Spurgeon zauważył, że nigdzie w Biblii „świat” nie ma takiego znaczenia. Rzucam wyzwanie każdemu, aby znalazł jeden werset biblijny, w którym „świat” oznacza „wszyscy ludzie głowa w głowę”, a następnie udowodni, że ma to znaczenie w tekście nauczającym o zakresie zadośćuczynienia Chrystusa.

Kosmos może między innymi oznaczać

A) Wszechświat

Dzieje 17:24 Bóg, który stworzył świat (κόσμον kosmon) i wszystko na nim, ten, który jest Panem nieba i ziemi, nie mieszka w świątyniach zbudowanych ręką.

B) Świat rzymski

Kol. 1:6 Która dotarła do was, jak i na cały świat (κόσμῳ kosmo), i wydaje owoc, tak jak u was od dnia, w którym usłyszeliście i poznaliście łaskę Boga w prawdzie;

C) Zły system świata

Jan 12:31 Teraz odbywa się sąd tego świata (κόσμου kosmou), teraz władca tego świata będzie wyrzucony precz.

D) Strojenie się w szaty

1 Piotra 3:3 Niech waszą ozdobą nie będzie to, co zewnętrzne: zaplatanie włosów, obłożenie się złotem lub strojenie (κόσμος  kosmos) w szaty;

E) Potępionych

Jan 17:9 Ja proszę za nimi. Nie proszę za światem (κόσμου kosmou), ale za tymi, których mi dałeś, bo są twoi.

F) Wybranych

Jan 4:42  A tej kobiecie mówili: Wierzymy już nie z powodu twojego opowiadania. Sami bowiem słyszeliśmy i wiemy, że to jest prawdziwie Zbawiciel świata (κόσμου  kosmou), Chrystus.
.
Jan 6:33 Chlebem Boga bowiem jest ten, który zstępuje z nieba i daje światu (κόσμῳ  kosmo) życie.
.
2 Kor. 5:19 Bóg bowiem był w Chrystusie, jednając świat (κόσμον kosmon) z samym sobą, nie poczytując ludziom ich grzechów, i nam powierzył to słowo pojednania.

Kontekst jest kluczowy w wyjaśnianiu Słowa, zgodnie z wielką zasadą Reformacji: Pismo interpretuje Pismo.


Wyjaśnienie tekstu Jana

Zaledwie kilka godzin przed krzyżem i mając na uwadze swoją odkupieńczą śmierć, Chrystus mówi:

Nie proszę za światem, ale za tymi, których mi dałeś

Jeśli Jezus nie uczynił czegoś mniejszego (nie modlił się za zepsuty świat), jak mógłby uczynić coś większego (umrzeć za zepsuty świat)?

Jeśli Chrystus nie modlił się za bezbożny świat (jeden aspekt Jego kapłańskiej pracy), czy możliwe jest, że umarł za bezbożny świat (drugi aspekt Jego kapłańskiej pracy)?

Co więcej, Chrystus modli się na podstawie swojego dzieła odkupienia. Dlatego jeśli Chrystus nie modlił się za zepsuty świat, to dlatego, że nie kupił dla nich zbawienia.

Modlitwy i odkupienie Chrystusa są

  • nie tylko szczególne “za tymi, których mi dałeś
    .
  • ale także wyłączne,nie proszę za światem”.

Na podstawie, źródło

Przypisy

[1] Kanony z Dort 2.8
[2] Ttamże, 2.§.3
[3] Konfesja Westminsterska 3.6
[4] The Works of John Wesley [Grand Rapids: Baker, 1996], tom 10, s. 297


Zobacz w temacie