„Szambo herezji”

Taki wyrok wydał cesarz rzymski Karol V 26 maja 1521 r., wkrótce po tym, jak Marcin Luter zajął stanowisko w Sejmie w Worms.

Wcześniej, w bulli Exsurge Domine, papież Leon X opisał Lutra jako wpuszczonego dzika do winnicy Chrystusa i jako sztywnego, notorycznego, przeklętego heretyka. 4 maja 1521 r. Luter został „porwany” przez przyjaciół i wywieziony do zamku Wartburg, gdzie był ukrywany, przebrany za rycerza. Tam Luter natychmiast podjął się przetłumaczenia Biblii na język ojczysty.


O co ten Protest?

Gal. 2:5 Nie ustąpiliśmy im ani na chwilę i nie poddaliśmy się, aby pozostała wśród was prawda ewangeli

Często Reformacja jest opisywana jako ruch, który obracał się wokół dwóch zasadniczych kwestii. Tak zwaną przyczyną „materialną” była debata na temat sola fide (usprawiedliwienie wyłącznie przez wiarę).

Przyczyną „formalną” była kwestia sola Scriptura, że tylko Biblia i tylko Biblia ma prawo wiązać sumienie wierzącego. Tradycja kościelna była traktowana przez Reformatorów z szacunkiem, ale nie jako normatywne źródło objawienia. „Protest” protestantyzmu wykroczył daleko poza kwestię usprawiedliwienia wyłącznie przez wiarę, kwestionując wiele dogmatów, które pojawiły się w Rzymie, zwłaszcza w średniowieczu.
.


Rozwój Reformacji i prześladowania

1 Tym. 4:15-16 O tym rozmyślaj, temu się oddawaj, aby twoje postępy były widoczne dla wszystkich. Pilnuj samego siebie i nauki, trwaj w tych rzeczach, bo to czyniąc, i samego siebie zbawisz, i tych, którzy cię słuchają.

W krótkim czasie Reformacja przeszła przez Niemcy, ale na tym się nie skończyła. Dzięki tłumaczeniu Biblii w innych krajach, Reforma rozprzestrzeniła się na Huguenotów we Francji, Szkocji, Anglii, Szwajcarii, Węgrzech i Holandii.

  • Ulrich Zwingli prowadził ruch reformacyjny w Szwajcarii,
  • John Knox w Szkocji
  • Jan Kalwin wśród francuskich protestantów.

W 1534 r. Kalwin wygłosił przemówienie wzywające Kościół do powrotu do czystej Ewangelii Nowego Testamentu. Jego przemówienie zostało spalone, a Kalwin uciekł z Paryża do Genewy. Przebrany za winiarza, uciekł z miasta w koszyku. W następnym roku we Francji spalono żywcem około dwóch tuzinów protestantów. Sprowokowało to Kalwina do napisania słynnych Instytutów Religii Chrześcijańskiej, które były adresowane do króla Francji. Jego myśl zawarta w tych instytutach rozwinęła się w dominującą teologię międzynarodowej ekspansji Reformacji.

Pierwsza edycja Instytutów została ukończona w 1536 roku, w tym samym roku Kalwin został przekonany przez Farela, aby przyjechał do Szwajcarii i zbudował Genewę jako wzorcowe miasto Reformacji. W 1538 r. Farel i Calvin zostali jednak zmuszeni do opuszczenia Genewy. Mieszkał potem i służył w Strasburgu przez trzy lata, aż w 1541 r. został znowu odwołany do Genewy.
.
Teologia Kalwina podkreślała suwerenność Boga w całym życiu. Jego główną pasją była reforma kultu do poziomu czystości, który nie dawałby wskazówek ani wsparcia ludzkiemu zamiłowaniu do bałwochwalstwa. Genewa przyciągnęła przywódców z całej Europy, którzy przybyli tam, aby obserwować model i otrzymać instrukcje od samego Kalwina.

W tym okresie turbulencje rozprzestrzeniły się na Anglię, kiedy król Henryk VIII oparł się władzy Rzymu. W 1534 roku Henryk został Najwyższą Głową Kościoła anglikańskiego. Podjął się prześladowań ewangelików, które nasiliły się pod wpływem „Krwawej Maryi„, powodując, że wielu z nich uciekało do Genewy w poszukiwaniu schronienia.

Prześladowania zostały wstrzymane pod przywódstwem „dobrej królowej Bess” Elżbiety I, której postawa przeciw niej, sprowokowała papieskiego byka w 1570 roku. Reformacja szybko rozprzestrzeniła się w Szkocji, głównie pod przewodnictwem Johna Knoxa, który służył przez 19 miesięcy jako niewolnik na galerze pojechał do Anglii, a następnie do Genewy. W 1560 r. Parlament szkocki odrzucił władzę papieską. W 1561 r. Szkocki reformowany „Kirk” (Kościół) został zreorganizowany.

Ciekawym przypisem jest to, że pierwszym człowiekiem, którego John Knox powołał do służby w Kościele, był niejasny duchowny o nazwisku Robert Charles Sproul, którego jestem bezpośrednim potomkiem.

Na początku XVII wieku Reformacja rozprzestrzeniła się na Nowy Świat wraz z przybyciem pielgrzymów i kolonii purytanów, którzy przywieźli ze sobą teologię reformowaną i Biblię genewską.
.


Upadek

Jakuba 3:2 Wszyscy bowiem w wielu sprawach upadamy. Jeśli ktoś nie upada w mowie, jest człowiekiem doskonałym, który też może utrzymać na wodzy całe ciało.

Teologia Reformacji zdominowała protestancki ewangelizm przez dziesięciolecia, ale później uległa rozcieńczeniu pod wpływem Pietyzmu (nacisk na uczucia) i Finneyizmu (odrzucający grzech pierworodny neo-pelagianizm). Pod koniec XX wieku teologia Reformacji dramatycznie spadła w świecie zachodnim, atakowana z jednej strony przez teologię liberalną z XIX wieku, z drugiej zaś wpływ teologii arminiańskiej. Było to szczególnie prawdziwe w Ameryce.

Na obecnej scenie amerykańskiej ewangelizacji teologia Reformowana stanowi raport mniejszości. Dominującymi nurtami teologii panującymi w obecnych kręgach ewangelicznych są dyspensacjonalizm i neo-zielonoświątkowa myśl charyzmatyczna. Fenomenalny rozwój i rozwój teologii dyspensacyjnej w Ameryce to fascynujący rozdział w historii Kościoła. Dyspensacjonalizm, mający korzenie w przypuszczeniach brytyjskich braci Plymouth, szybko rozprzestrzenił się pod koniec XIX i na początku XX wieku. Dyspensacjonizm, napędzany ruchem szkoły biblijnej, konferencjami proroctw i głoszeniem ludzi takich jak D. L. Moody, zyskał ogromne poparcie społeczne.

Amerykańska wersja dyspensacjonizmu zyskała wielki rozmach dzięki publikacji Biblii referencyjnej Scofield. Biblia Scofield, wraz z notatkami z badań, służyła jako popularne narzędzie rozpowszechniania teologii dyspensacyjnej. Teologia ta została stworzona przez ludzi, którzy mieli swoje korzenie głównie w myśli reformacyjnej. Tematy klasycznej teologii reformowanej zostały znacząco zmodyfikowane przez ten ruch.
.


Walka nie jest skończona

Judy 1:3 Umiłowani, podejmując usilne starania, aby pisać wam o wspólnym zbawieniu, uznałem za konieczne napisać do was i zachęcić do walki o wiarę raz przekazaną świętym.

Biblia Studium Reformacji (pierwotnie opublikowana jako Nowa Biblia Studium Genewskiego) jest pierwszym wyraźnie zreformowanym studium Biblii w języku angielskim, które pojawiło się od czasu Biblii Genewskiej w XVI wieku. Jej celem jest odzyskanie teologii Reformowanej i zapewnienie świeckim przewodnika, który pozwoli im zrozumieć jej historycznie, doktrynalnie i biblijnie bogaty system. Jego znaczenie dla amerykańskiego chrześcijaństwa jest ogromne. Mam nadzieję, że pomoże poprowadzić anglojęzycznych ewangelików z powrotem do korzeni Reformacji. Co ważniejsze, ma na celu przywrócenie ewangelików do samej Biblii i ich historycznych wyznań teologii biblijnej.

Poza granicami Ameryki, Biblia Studium Reformacji może być wykorzystana do rozszerzenia światła Reformacji na ziemie, na których pierwotna Reformacja nigdy nie dotarła, szczególnie do Rosji i Europy Wschodniej.

W naszych czasach byliśmy świadkami ożywienia zainteresowania Biblią i odnowionego zaangażowania na rzecz autorytetu i wiarygodności Pisma Świętego. Ale Reformacja była czymś więcej niż tylko doktryną o Biblii. Została ona wywołana przez głębokie i poważne studiowanie Biblii. Nie wystarczy wychwalać cnotę Pisma Świętego – musimy ponownie usłyszeć nauczanie Pisma Świętego. Tylko poprzez poważne i szczere wyzdrowienie biblijnej prawdy będziemy w stanie uniknąć wpadnięcia w nowe szambo herezji.

R. C. Sproul, źródło


Zobacz w temacie

Print Friendly, PDF & Email