Kwestia zbawienia
Przez grzech Adama śmierć przyszła na wszystkich ludzi. To znaczy, że gdyby nie interwencja Boża, to stan ludzkości byłby opłakany: wszyscy po śmierci msuieliby iść na zatracenie. Jednak miłosierny Bóg wysłał Swojego Syna aby każdy, kto jest w Chrystusie był zbawiony od śmierci miał życie wieczne.
Zanim przejdziemy do egzegezy 5 rozdziału Listu do Rzymian, który podawany jest przez Arminian jako dowód uniwersalnego odkupienia całej ludzkości, musimymy zdefiiować dwa pojęcia:
- Śmierć w Adamie
- Życie w Chrystusie
Rzym. 5:12 Dlatego, tak jak przez jednego człowieka grzech wszedł na świat, a przez grzech – śmierć, tak też na wszystkich ludzi przeszła śmierć, ponieważ wszyscy zgrzeszyli.
.
1 Kor. 15:22 Jak bowiem w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy zostaną ożywieni.
Według Pisma Świętego (które nie może być naruszone zgodnie z Jana 10:35) grzech i śmierć przyszła na świat przez Adama, co skutkuje, że nieustannie wszyscy umierają w Adamie. Jest to ciągły proces. Tak samo wszyscy zostają ożywieni w Chrystusie, co również jest ciągłym procesem. Zatem są to dwa ciągłe procesy wzajemnie się wykluczające. Wnioskujemy zatem, że wszyscy, którzy są w Chrystusie są w życiu (osoby narodzone z góry) a wszyscy, którzy nie są w Chrystusie są w Adamie czyli są w śmierci (osoby nienarodzone z gory).
Czy zatem według 5 rozdziału Listu do Rzymain Chrystus umarł za wszystkich jak to sugerują Arminianie?
Egzegeza Rzymian 5:14-21
W Adamie | W Chrystusie
|
Definicja: jeden Adam jeden grzech wszyzscy umarli |
|
Śmierć jest nad wszystkimi w Adamie bez wyjątku z powodu jednego grzechu jednego człowieka | Życie jest we wszystkich będących w jednym Chrystusie . |
14 Śmierć jednak królowała od Adama aż do Mojżesza nawet nad tymi, którzy nie popełnili grzechu podobnego do przestępstwa Adama, który jest obrazem tego, który miał przyjść. Fragment pomocniczy: 1 Kor. 15:22 (będący) w Adamie wszyscy (ciągle) umierają, |
. . . . . .Fragment pomocniczy:1 Kor. 15:22 tak też (będący) w Chrystusie wszyscy zostaną ożywieni. |
Kontrast: jeden Adam jeden grzech wielu umarłych / jeden Chrystus wiele łaski wielu ożywionych (łaska wygrywa z grzechem) |
|
15 Lecz z przestępstwem nie jest tak, jak z darem łaski. Jeśli bowiem przez przestępstwo jednego wielu umarło
· wielu umarło w · jednym Adamie to jest · wszyscy, którzy są w Adamie są martwi przez · jeden grzech · jednego Adama |
15 tym obficiej spłynęła na wielu łaska Boga i dar przez łaskę jednego człowieka, Jezusa Chrystusa.
· wielu, na których spłynęła łaska · jednego Chrystusa to · wszyscy, którzy są w Chrystusie mają · wiele łaski · jednego Chrystusa |
Kontrast: Grzech słabszy od daru łaski |
Kontrast: Dar łaski silniejszy od grzechu |
16 A z darem nie jest tak, jak z tym, co przyszło przez jednego, który zgrzeszył. | |
Kontrast: jeden Adam jedno przestępstwo jeden wyrok / jeden Chrystus wiele przestępstw wiele łaski (łaska wygrywa z grzechem) |
|
Kontrast: jeden grzech / wiele łaski (łaska wygrywa z grzechem) |
|
16 Wyrok bowiem jest z powodu jednego przestępstwa ku potępieniu,
· jeden wyrok z powodu · jednego grzechu ku · jednemu i całkowitemu potępieniu |
16 ale dar łaski z powodu wielu przestępstw ku usprawiedliwieniu.
· jeden dar łaski usprawiedliwia z · wielu grzechów ku · jednemu i całkowitemu usprawiedliwieniu |
Kontrast: jeden grzech jeden Adam wszyscy umarli / wiele łaski jeden Chrystus wszyscy żywi (łaska wygrywa z grzechem) |
|
Grzech jednego Adama dał królestwo śmierci | Jedna łaski jednego Chrystusa zapewnia życie |
17 Jeśli bowiem z powodu przestępstwa jednego śmierć zaczęła królować przez jednego,
· jedno przestępstwo przez · jednego Adama · jeden dar śmierci dla · wszystkich w Adamie |
tym bardziej ci, którzy przyjmują obfitość tej łaski i dar sprawiedliwości, będą królować w życiu przez jednego, Jezusa Chrystusa.
· wiele łaski przez · jednego Chrzystusa · jeden dar życia dla · wszystkich w Chrystusie |
Kontrast: jeden Adam jedno przestępstwo wszyscy martwi / jeden Chrystus pełna sprawiedliwość wszyscy żywi (sprawiedliwość wygrywa z przestępstwem) |
|
Wszyscy w Adamie są martwi z powodu jednego grzechu | Wszyscy w Chrystusie są żywi z pwoodu pełni jego sprawiedliwości |
18 Tak więc, jak przez przestępstwo jednego na wszystkich ludzi spadł wyrok ku potępieniu,
· jedno przestępstwo przez · jednego Adama sprowadza · jedno potępienie na · wszystkich w Adamie |
tak też przez sprawiedliwość jednego na wszystkich ludzi spłynął dar ku usprawiedliwieniu dającemu życie.
· jedna sprawiedliwość · jednego Chrystusa sprowadza · jedno usprawiedliwienie na · wszystkich którzy są w Chrystusie
|
Kontrast: jeden Adam jeden grzech wielu niesprawiedliwych / jeden Chrystus pełne posłuszeństwo wielu sprawiedliwych (sprawiedliwość wygrywa z nieposłuszeństwem) |
|
Wielu to wszyscy w Adamie | Wielu to wszyscy w Chrystusie |
19 Jak bowiem przez nieposłuszeństwo jednego człowieka wielu stało się grzesznikami,
· jedno przestępstwo · jednego Adama sprawia że · wielu czyli wszyscy w Adamie są grzesznikami |
tak przez posłuszeństwo jednego wielu stało się sprawiedliwymi.
· jedno całkowite posłuszeństwo · jednego Chrysusa sprawia że · wielu czyli wszyscy w Chrystusie są sprawiedliwi |
Kontrast: wiele grzechu / więcej łaski (łaska wygrywa z grzechem) |
|
Grzech nie może pokonać łaski | Łaska pokonuje grzech |
20 A prawo wkroczyło po to, aby obfitował grzech.
· prawo pomnaża grzech |
Lecz gdzie grzech się rozmnożył, tam łaska tym bardziej obfitowała;
· im więcej grzechu tym więcej łaski |
Kontrast : łaska większa od grzechu (łaska wygrywa z grzechem) |
|
21 Aby, jak grzech królował ku śmierci,
· jedna niesprawiedliwość · jednego Adama sprowadził na · wszystkich ludzi będących w Adamie · jedno nieodwracalne potępienie skutkujące · jedną i nieodwracalną śmiercią |
tak też łaska królowała przez sprawiedliwość ku życiu wiecznemu przez Jezusa Chrystusa, naszego Pana.
· pełna sprawiedliwość · jednego Chrystusa sprowadza na · wszystkich ludzi będących w Chrystusie ułaskawienie z · wielu grzechów (im więcej grzechów tym więcej łaski) skutkujące · jednym i nieodoływalnym życiem wiecznym |
Ciężar rozważania Pawła spoczywa na przewadze sprawiedliwośći I łaski Chrystusa nad grzechem. Do zobrazowania podobieństw Paweł używa porównań poukładanych w pary. Jednak nie naucza uniwersalnego odkupienia ponieważ na zatracenie idzie wielu czyli wszyscy, którzy są w Adamie a do życia wiecznego idzie wielu czyli wszyscy w Chrystusie.
.
Potwierdzenie w liście do Koryntian
Teza Arminian nie jest możliwa do podtrzymania. Chrystus nie mógł umrzeć za wszystkich ludzi na świecie jacy kiedykolwiek na nim żyli, ponieważ w takim przypadku wszyscy musieliby zostać przeniesieni do życia wiecznego. Według zbiorczej nauki Pisma Chrystus umarł za wybranych do zbawienia, czyli za tych, którzy umarli w Chrystusie (a nie za tych, którzy umierają w Adamie)
2 Kor. 5:14-15 14 Miłość Chrystusa bowiem przymusza nas, jako tych, którzy uznaliśmy, że skoro jeden umarł za wszystkich, to wszyscy umarli. 15 A umarł za wszystkich, aby ci, którzy żyją, już więcej nie żyli dla siebie, lecz dla tego, który za nich umarł i został wskrzeszony.
- Chrystus umarł za „wszystkich”.
- „Wszyscy” zostali zdefiniowani jako ci, którzy umarli w Chrystusie.
- „Wszyscy”, którzy umarli w Chrystusie żyją dla Chrystusa, za których Chrystus umarł i został wskrzeszony.
- Chrystus umarł za tych, którzy umarli w Nim. Nie za wszystkich ludzi na świecie