Sposób w jaki Biblia przedstawia jakąś doktrynę ma pomóc nam tę doktrynę zrozumieć. Jednym z biblijnych słów użytych na określenie zbawienia, które zdobył dla nas Chrystus, jest słowo odkupienie, np.:

Kol 1:14 W którym mamy odkupienie (ἀπολύτρωσιν apolytrosin) przez jego krew, przebaczenie grzechów

Słowo to (ἀπολύτρωσις apolytrosis) oznacza: „uwolnienie kogoś z niewoli przez zapłacenie ceny”. Ktoś taki nie jest odkupiony dopóki nie zostanie uwolniony. To słowo więc uczy nas, że Chrystus nie mógł odkupić nikogo kto nie został uwolniony.

Tak zwane „uniwersalne odkupienie”, które koniec końców pozostawia wielu nadal w niewoli, jest sprzeczne samo w sobie.

Krew Chrystusa w kilku miejscach Biblii nazwana jest ceną i okupem

Mat. 20:28 Tak jak Syn Człowieczy nie przyszedł, aby mu służono, ale aby służyć i oddać swoje życie na okup za wielu.
.
1 Piotra 1:18-19 18. Wiedząc, że nie tym, co zniszczalne, srebrem lub złotem, zostaliście wykupieni z waszego marnego postępowania przekazanego przez ojców; 19. Lecz drogą krwią Chrystusa jako baranka niewinnego i nieskalanego

Tyt. 2:14 Który wydał samego siebie za nas, aby nas wykupić od wszelkiej nieprawości i oczyścić sobie lud na własność, gorliwy w spełnianiu dobrych uczynków.
.
Dzieje 20:28 Uważajcie na samych siebie i na całe stado, w którym was Duch Święty ustanowił biskupami, abyście paśli kościół Boga, który on nabył własną krwią.

Celem okupu jest osiągnięcie uwolnienia tych, za których zapłacono cenę. Nie do pomyślenia jest, by okup został złożony, a osoba za którą zapłacono nadal pozostawała więźniem. Jak więc można twierdzić, że Chrystus umarł za wszystkich, skoro nie wszyscy są zbawieni?

Tylko ci, którzy rzeczywiście zostali uwolnieni od grzechu mogą być tymi, za których umarł Chrystus. „Odkupienie” nie może być „uniwersalne” tak jak „rzymski” nie może być „katolicki”! Odkupienie musi odnosić się do konkretnych osób, skoro tylko niektórzy są odkupieni.

John Owen, Ograniczone odkupienie


Zobacz w temacie

Print Friendly, PDF & Email