Po co głosić ewangelię każdemu stworzeniu?

Następne pytanie, które należy rozważyć, brzmi: po co głosić ewangelię każdemu stworzeniu?

  • skoro Bóg Ojciec przeznaczył tylko ograniczoną liczbę do zbawienia?
  • skoro Bóg Syn umarł, aby dokonać zbawienia tylko tych, którzy zostali Mu darowani przez Ojca?
  • skoro Bóg Duch chce ożywić nikogo oprócz wybrańców Bożych?

Jaka korzyść z głoszenia Ewangelii całemu światu i gdzie jest słuszność mówienie grzesznikomże, że kto wierzy w Chrystusa, nie zginie, ale będzie miał życie wieczne” (zob. Jan 3:16)?


Chrystocentryzm

Po pierwsze, bardzo ważne jest, abyśmy jasno zrozumieli naturę samej Ewangelii. Ewangelia jest dobrą nowiną Bożą dotyczącą Chrystusa, a nie grzeszników:

Rzym. 1:1;3 Paweł, sługa Jezusa Chrystusa, powołany apostoł, odłączony do głoszenia ewangelii Boga… O (gr. περὶ peri – dotyczącej) jego Synu, Jezusie Chrystusie, naszym Panu, który według ciała pochodził z potomstwa

Bóg zechciał ogłosić na całym świecie zdumiewający fakt, że Jego własny błogosławiony Syn „stał się posłuszny aż do śmierci, i to do śmierci krzyżowej” (Filip. 2:8). Powszechne świadectwo należy składać ze względu na niezrównaną wartość osoby i dzieła Chrystusa. Zwróćmy uwagę na słowo „świadectwo” w Ewangelii Mateusza

Mat. 25:14 A ta ewangelia królestwa będzie głoszona po całym świecie na świadectwo wszystkim narodom. I wtedy przyjdzie koniec.

Ewangelia jest Bożym „świadkiem” doskonałości Jego Syna.Zwróćmy uwagę na słowa Apostoła:

2 Kor. 2:15 Jesteśmy bowiem dla Boga przyjemną wonią Chrystusa wśród tych, którzy są zbawieni, i wśród tych, którzy giną.

Jeśli chodzi o charakter i treść Ewangelii, panuje dziś największe zamieszanie. Ewangelia bowiem nie jest „ofertą”, którą powinni szastać ewangeliczni handlarze. Ewangelia nie jest zwykłym zaproszeniem, ale głoszeniem dotyczącym Chrystusa; jest prawdą, niezależnie czy ludzie w to wierzą, czy nie. Nikt nie jest zobowiązany wierzyć, że Chrystus umarł za niego w szczególności. Krótko mówiąc, Ewangelia jest taka:

Chrystus umarł za grzeszników, jesteście grzesznikami, wierzcie w Chrystusa i będziecie zbawieni. W Ewangelii Bóg po prostu ogłasza warunki, na których zbawia ludzi (a mianowicie upamiętanie i wiara) i bez rozróżnienia wszyscy są zobowiązani do ich spełnienia.
.


Rozproszone owce Pana

Po drugie, w imieniu Pana Jezusa należy głosić pokutę i odpuszczenie grzechów „wszystkim narodom” (Łuk. 24:47), ponieważ wybrani Boga są „rozproszeni po świecie” (Jan 11:52) między wszystkimi narodami, a to przez głoszenie i słuchanie Ewangelii ludzie zostają powołani ze świata.

Łuk. 24:47 I w jego imieniu ma być głoszona pokuta i przebaczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jerozolimy.
.
Jan 11:52 A nie tylko za ten naród, ale też po to, aby zgromadzić w jedno rozproszone dzieci Boże.

Ewangelia jest środkiem, którego Bóg używa do zbawienia swoich wybranych. wybrani przez Boga są z natury dziećmi gniewu „tak jak inni”, są zagubionymi grzesznikami potrzebującymi Zbawiciela i bez Chrystusa nie ma dla nich rozwiązania. Dlatego Ewangelia musi im zostać dostarczona, zanim będą mogli cieszyć się wiedzą o przebaczonych grzechach. Ewangelia jest Bożym sitem: oddziela plewy od pszenicy i gromadzi ją w Jego spichlerzu.
.


Zakwaszenie kultury

Po trzecie, należy zauważyć, że Bóg ma również i inne cele w głoszeniu Ewangelii poza zbawieniem Swoich wybranych. Świat istnieje dla wybranych, ale inni też z niego korzystają. Tak więc Słowo jest głoszone dla wybranych, a jeszcze inni korzystają z zewnętrznego wezwania.

  • Słońce świeci, chociaż niewidomi nie widzą tego.
  • Deszcz pada na skaliste góry i marnuje pustynie, a także na płodne doliny
  • Tak też Bóg cierpi ewangelię, aby padła na uszy niewybranych.

Moc ewangelii jest jednym z Bożych działań, które powstrzymują niegodziwość świata. Wielu, którzy nigdy nie będą przez nią ocaleni, jest zreformowanych, ich żądze zostają okiełznane i powstrzymuje to przed pogorszeniem ich stanu. Co więcej, głoszenie Ewangelii niewybrańcom jest godnym podziwu sprawdzianem ich postaci. Ujawnia nieuchronność ich grzechu; pokazuje, że ich serca są wrogie wobec Boga; uzasadnia to oświadczenie Chrystusa,

Jan 3:19Ludzie bardziej kochali ciemność niż światło, ponieważ ich czyny były złe


Posłuszeństwo Bogu

Wreszcie wystarczy nam wiedzieć, że mamy obowiązek głosić ewangelię każdemu stworzeniu. Nie do nas należy rozumieć spójność między tym a faktem, że „wybranych jest niewielu”

Mat. 20:16 Tak to ostatni będą pierwszymi, a pierwsi ostatnimi. Wielu bowiem jest wezwanych, ale mało wybranych.
.
Mat. 22:14 Wielu jest bowiem wezwanych, lecz mało wybranych

Musimy być posłuszni. Prostą sprawą jest zadawanie pytań dotyczących Bożych dróg, których żaden skończony umysł nie jest w stanie w pełni pojąć. My również możemy się odwrócić i przypomnieć przeciwnikowi, które wypowiedział nasz Pan

Marek 3:28-29 28. Zaprawdę powiadam wam: Wszystkie grzechy i bluźnierstwa, którymi bluźnią synowie ludzcy, będą im przebaczone. 29. Kto jednak bluźni przeciwko Duchowi Świętemu, nigdy nie dostąpi przebaczenia, ale podlega karze wiecznego potępienia.

Nie ma żadnych wątpliwości, z wyjątkiem tego, że niektórzy Żydzi byli winni tego właśnie grzechu 

Mat. 12:24 Plemię żmijowe! Jakże możecie mówić dobre rzeczy, będąc złymi? Gdyż z obfitości serca mówią usta.

Dlatego ich zniszczenie było nieuniknione. Mimo to, zaledwie dwa miesiące później, Pan nakazał swoim uczniom, aby głosili Ewangelię każdemu stworzeniu. Kiedy sprzeciwiający się może pokazać nam spójność tych dwóch rzeczy – fakt, że niektórzy Żydzi popełnili grzech, za który nigdy nie ma przebaczenia, oraz fakt, że im należy głosić Ewangelię – podejmiemy się przedstawić bardziej zadowalające rozwiązanie niż podane powyższej harmonii między powszechnym głoszeniem Ewangelii a ograniczeniem jej zbawczej mocy tylko do tych, których Bóg przeznaczył, by upodobnić ich do obrazu Swego Syna. Raz jeszcze, mówimy, nie do nas należy rozumowanie o Ewangelii; naszym zadaniem jest głoszenie jej. Gdy Bóg nakazał Abrahamowi złożyć syna na ofiarę całopalną, mógł sprzeciwić się temu, że przykazanie to było niezgodne z Jego obietnicą:

1 Mojż. 21:12 w Izaaku będzie nazwane twoje

Ale zamiast tak argumentować, był posłuszny i pozostawił Bogu zharmonizowanie Jego obietnicy i nakazu.  Jeremiasz mógł argumentować, że Bóg kazał mu uczynić to, co było całkowicie nierozsądne, gdy powiedział:

Jer. 7:27 Będziesz im mówił wszystkie te słowa, ale cię nie usłuchają; będziesz wołać do nich, ale nie odpowiedzą ci

Jednak zamiast tego prorok był posłuszny. Ezechiel także mógł narzekać, że Pan prosi go o coś trudnego, gdy powiedział:

Ezech. 3:4-7 4. Potem powiedział do mnie: Synu człowieczy, idź, udaj się do domu Izraela i mów do niego moimi słowami. 5. Bo nie posyłam cię do ludu o niezrozumiałej mowie lub trudnym języku, ale do domu Izraela; 6. Nie do wielu narodów o niezrozumiałej mowie i trudnym języku, których słów byś nie zrozumiał, chociaż gdybym cię do nich posłał, usłuchałyby cię. 7. Lecz dom Izraela nie będzie chciał cię słuchać, ponieważ mnie samego nie chce usłuchać. Cały dom Izraela ma bowiem twarde czoło i zatwardziałe serce.

„Ale, o duszo moja, jeśli prawda jest tak jasna
Czy powinna oślepić i wprawić w zakłopotanie twój wzrok,
A jednak Jego zapisanego Słowa słuchaj
I czekaj na wielki decydujący dzień.”
Isaac Watts (1674–1748)

Dobrze powiedziano:

„Ewangelia nie straciła nic ze swojej starożytnej mocy. Jest tak samo, jak dziś, kiedy została głoszona,„ mocą Bożą ku zbawieniu ”. Nie potrzebuje litości, żadnej pomocy i służebnicy. Może pokonać wszystkie przeszkody i przełamać wszelkie bariery. Nie trzeba próbować przygotowywać grzesznika do przyjęcia jej, bo jeśli Bóg ją posłał, żadna moc nie może jej przeszkodzić; a jeśli On jej nie wysłał, żadna moc nie może uczynić jej skutecznym. ” EW Bullinger (1837–1913)

Artur W. Pink, Does God Love Everyone, źródło


Zobacz w temacie

Print Friendly, PDF & Email