Poligamia Starego Testamentu

1 Mojż. 2:24 Dlatego opuści mężczyzna swojego ojca i swoją matkę i połączy się ze swoją żoną, i będą jednym ciałem

Poligamia była dozwolona pod zwierzchnictwem Boga w czasach Starego Testamentu, ale nawet wtedy była sprzeczna z Jego planem małżeństwa podanym w Rodzaju. Jezus przywraca monogamiczne, heteroseksualne małżeństwo w Ewangelii Mateusza 19:4-6, korzystając nawet z analogii Oblubieńca (Chrystusa) zjednoczonego ze swoją Oblubienicą (Kościołem) w wyłącznym, wiernym, trwałym przymierzu w nowym stworzeniu.

Wczesny kościół nie nauczał ani nie praktykował poligamii, chociaż toczyła się debata o rozwodzie i ponownym małżeństwie (węcej w artykule Sprawa małżeństw i rozwodów). Jezus podsumowuje chrześcijański pogląd na małżeństwo

Mat. 19:4-6 4. A on im odpowiedział: Nie czytaliście, że ten, który stworzył ich na początku, uczynił ich mężczyzną i kobietą? 5. I powiedział: Dlatego opuści człowiek ojca i matkę i połączy się ze swoją żoną, i będą dwoje jednym ciałem. 6. A tak już nie są dwoje, ale jedno ciało. Co więc Bóg złączył, człowiek niech nie rozłącza.

Jeden mężczyzna i jedna kobieta są duchowo złączeni przez Boga, potem stają się jednością poprzez seksualną intymność. Jest to święty związek, dlatego jego rozwiązanie jest tak poważną sprawą.


Poligamia w Islamie

Porównajmy naukę Biblii z Surą 4:1-2

Sura 4:1-2 w imię Boga, Miłosiernego i Litościwego. O wy, ludzie! Bójcie się Pana waszego, który stworzył was z jednej duszy i z jej rodzaju stworzył jej towarzyszkę, z tej pary zaś wielu mężczyn i wiele niewiast. Bójcie się Allaha, w imię którego wzajemnie się do siebie zwracacie, nie bójcie się Go szczególnie w sprawach więzów pokrewieństwa. Zaprawdę, Allah czuwa nad wami.

Adam i Ewa pochodzą z jednej (bezpłciowej?) duszy i zostali stworzeni

  • z niczego [Sura 19:67]
  • lub z kropli spermy [Sura 16:4]
  • lub z prochu [Sura 3:59]
  • lub czarnego błota [Sura 15:26]
  • lub też grudki zakrzepłej krwi [Sura 96:2]

w celu prokreacji, a nie związku. Allah jest daleki, należy się go bać. Zawsze obserwuje, tworzy,  ale nie świętuje ich rozróżnienia płci ani ich jednoczenia się jako „jedno ciało”. „Łono” w tym wersecie, według tafsirów, nie odnosi się do wyjątkowej funkcji reprodukcyjnej żony, ale luźniej w stosunku do „więzi pokrewieństwa”, co oznacza coś w rodzaju „zapamiętaj więzi rodzinne”. Wiersze 3 i 4 kontynuują:

Sura 4:3-4 3. Oddajcie sierotom ich własność i nie zamieniajcie dobra na zło, nie odbierajcie ich własności, mieszając ją z waszą własną. Zaiste jest to wielki grzech. 4. A jeśli obawiacie się, że nie będziecie sprawiedliwi w zajmowaniu się sierotami, to poślubiajcie inne niewiasty, z którymi będziecie się zgadzać – dwie lub trzy, lub cztery. A jeśli obawiacie się, że nie zdołacie postępować sprawiedliwie, poślubiajcie tylko jedną lub to, co posiada wasza prawa ręka. Wówczas będzie bardziej prawdopodobnym, iż nie będziecie dopuszczać się niesprawiedliwości

Z tekstu nie wynika jasno, kogo mężczyzna ma poślubić w wersie 4czy same sieroty, czy więcej żon, które mają pełnić rolę dodatkowych opiekunów dla sierot. Wpływowy dwudziestowieczny uczony Maududi uważa, że te wersety zostały przesłane jako korekta przedislamskich praktyk zawierania małżeństw z sierotami i plądrowania ich dziedzictwa (werset 3) w celu utrzymania nieograniczonej liczby żon – stąd też Allah ogranicza liczbę żon do czterech.  A jeśli nie możesz oddać sprawiedliwości czterem, lepiej trzymaj się jednej żony. Ale to nie obejmuje „co posiada wasza prawa ręka”, czyli twoich niewolnic. Więc nawet jeśli zdecydujesz się trzymać z jedną oficjalną żoną, możesz mieć nieograniczoną liczbę niewolników seksualnych.

Jest to dalekie od ekskluzywnej intymności seksualnej między mężem i żoną, o której uczy Jezus. Zauważ też brak wzajemności – chodzi o wymagania mężczyzny, a nie o to, co jest najlepsze dla mężczyzny i kobiety.


Wewnętrzne sprzeczności Koranu

Co więcej, Koran zaprzecza sobie w tej kwestii w ramach tej samej Sury. Sura 4: 4 mówi wierzącym, aby poślubili tylko jedną żonę, jeśli obawiają się, że nie będą w stanie traktować swoich żon na równi. Ale Sura 4:129 mówi mężczyznom, że nigdy nie będą w stanie traktować swoich żon równo!

Sura 4:129 Wy nie będziecie mogli być sprawiedliwi dla każdej z waszych kobiet, nawet gdybyście chcieli. Ale nie odsuwajcie się całkowicie, aby jednej z nich nie pozostawić jakby w zawieszeniu. A jeśli się pogodzicie i będziecie bogobojni, to, zaprawdę, Bóg jest przebaczający, litościwy!

Maududi podsumowuje interpretację tego wersetu przez klasycznych pisarzy tafsir, że chociaż mąż jest zobowiązany do zapewnienia równych szans swoim żonom, nigdy nie będzie ich trzymał w równym stopniu:

„Bóg wyjaśnił, że mąż nie może dosłownie zachować równości między dwoma lub więcej żonami, ponieważ one same nie mogą być równe pod każdym względem. To zbyt wiele, aby wymagać od męża, aby przestrzegał zasady równego traktowania pięknej żony i brzydkiej żony, młodej żony i starej żony, zdrowej żony i żony niepełnosprawnej, dobrej, naturalnej żony i chorej żony. Te i podobne rzeczy naturalnie sprawiają, że mąż jest bardziej skłonny do jednej żony niż do drugiej…
.
W takich przypadkach prawo islamskie nie wymaga równego traktowania ich w uczuciach i miłości. Wymaga tylko tego, aby nie zaniedbywać żony, ponieważ została praktycznie zredukowana do pozycji kobiety, która w ogóle nie ma męża. Jeśli mąż nie rozwodzi się z nią z jakiegokolwiek powodu lub na własną prośbę, powinna przynajmniej być traktowana jak żona. To prawda, że w takich okolicznościach mąż jest naturalnie skłonny do ulubionej żony, ale nie powinien, by tak rzec, utrzymywać drugiej w takim stanie napięcia, jakby nie była jego żoną. ”

Allah wyraźnie nie przejmuje się emocjonalnymi potrzebami żon. Nie tylko to, ale Mahomet, najlepszy przykład dla ludzkości (Sura 33:21 Wy macie w Posłańcu Boga piękny wzór – dla każdego, kto się spodziewa Boga i Dnia Ostatniego i kto Boga często wspomina.) rażąco zlekceważył nakazy Allaha, by okazywać „powściągliwość” i dochodzić do „przyjaznego zrozumienia” ze swoimi żonami, na przykład w tym hadisie. https://muflihun.com/bukhari/47/755

Opowiadał „Urwa” z Aishy:
.
„Żony Apostoła Allaha były w dwóch grupach. Jedna grupa składała się z „Aisha, Hafsa, Safiyya i Sauda; a druga grupa składała się z Um Salama i innych żon Apostoła Allaha. Muzułmanie wiedzieli, że Apostoł Allaha kochał „Aishę, więc jeśli którykolwiek z nich miałby dar i chciał go przekazać Apostołowi Allaha, opóźniałby go, aż Apostoł Allaha dotrze do domu„ Aishy”, a następnie wyśle ​​swój dar do Apostoła Allaha w jej domu. Grupa Um Salama wspólnie przedyskutowała tę sprawę i zdecydowała, że ​​Um Salama powinien poprosić Apostoła Allaha, aby powiedział ludziom, aby wysłali mu swoje prezenty w jakimkolwiek domu żony. Um Salama powiedział Apostołowi Allaha o tym, co powiedzieli, ale nie odpowiedział. Potem one (te żony) zapytały o to Um Salamę. Powiedziała: „Nic mi nie powiedział”. Poprosili ją, aby ponownie z nim porozmawiała. Rozmawiała z nim ponownie, kiedy go spotkała w swoim dniu, ale on nie odpowiedział. Gdy ją zapytali, odpowiedziała, że ​​nie odpowiedział. Powiedziały jej: „Porozmawiaj z nim, dopóki nie odpowie ci”. Kiedy nadeszła jej kolej, znów z nim rozmawiała. Następnie powiedział do niej: „Nie krzywdź mnie w odniesieniu do Aishy, ​​ponieważ Boskie Inspiracje nie przychodzą do mnie na żadnym z łóżek oprócz łóżka Aishy”. Na to Um Salama powiedziała: „Żałuję Allahowi za to, że cię skrzywdziłam”. Następnie grupa Um Salama nazywała Fatimę, córkę Apostoła Allaha, i wysłała ją do Apostoła Allaha, aby powiedzieć mu: „Wasze żony proszą o traktowanie ich i córkę Abu Bakra na równych zasadach”. Następnie Fatima przekazała mu wiadomość. Prorok ﷺ powiedział: „O, córko moja! Czy nie kochasz kogo kocham?” Odpowiedziała twierdząco, wróciła i opowiedziała im o sytuacji. Poprosiły ją, żeby znów do niego poszła, ale ona odmówiła. Następnie wysłali Zainabowi bint Jahsh, która poszła do niego i użyła ostrych słów, mówiąc: „Twoje żony proszą cię, abyś traktował ich i córkę Ibn Abu Quhafa na równych zasadach”. Po tym podniosła głos i tak obelżyła „Aishę na twarzy, że Apostoł Allaha spojrzał na„ Aishę, by sprawdzić, czy się odezwie. Aisha zaczęła odpowiadać Zainab, dopóki jej nie uciszyła. Następnie Prorok spojrzał na „Aishę” i powiedział: „Ona naprawdę jest córką Abu Bakra”.


Wnioski

Czy wyrwiemy te wersety z ich historycznego kontekstu? Czy nie odnoszą się one tylko do VII wiecznej Arabii? Czy zostały uchylone? Nie. Poligamia jest dopuszczalna zarówno w szkołach islamskiego prawa sunnickiego, jak i szyickiego. Poligamiczny serwis swatania „Second Wife” (https://www.secondwife.com/) cytuje Surę 4:3 na swojej stronie internetowej. Podobno https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-tyne-41667070  ma 100.000 użytkowników.

Powodem, dla którego poligamia utrzymuje się w islamie, oprócz faktu, że jest ona sankcjonowana na zawsze przez wieczną mowę Allaha, Koran, jest to, że Allah nie jest osobistym, przymierzowym bogiem. Allah nie czyni mężczyzn i kobiet na swój obraz ani nie wchodzi w interakcje z nimi osobiście, nie mówiąc już o składaniu im lub dotrzymywaniu ich obietnic. Nauczanie Koranu na temat małżeństwa jest zdezorientowane, nadmiernie seksualizuje mężczyzn i umniejszające kobietom. I nie ma tu wielkiej uczty weselnej, na którą czeka się w nowym stworzeniu. Tak jak Allah na pierwszym miejscu stawia seksualne potrzeby mężczyzn na ziemi, tak islamski raj jest podobny – dużo seksu dla mężczyzn

Sura 55:70-76 70. W nich będą dziewice dobre i piękne71. Przeto które z dobrodziejstw waszego Pana uważacie za kłamstwo? 72.hurysy strzeżone w namiotach.  73. Przeto które z dobrodziejstw waszego Pana uważacie za kłamstwo? 74. Nie dotknął ich przed nimi ani żaden człowiek, ani dżin. 75. Przeto które z dobrodziejstw waszego Pana uważacie za kłamstwo? 76. Będą oni wypoczywać wsparci na łokciach na zielonych poduszkach i na pięknych kobiercach abkari.

Jakże różny od Boga, który dotrzymał przymierza z nami, umarł, aby nas uratować i czeka jako wierny Oblubieniec dla wszystkich, którzy Go kochają.

Obj. 19:7 Alleluja, bo objął królestwo Pan Bóg Wszechmogący. Cieszmy się i radujmy, i oddajmy mu chwałę, bo nadeszło wesele Baranka, a jego małżonka się przygotowała.

Z wdzięcznymi podziękowaniami dla Jamesa M. Arlandsona za jego artykuł, z którego pochodzą wszystkie cytaty Maududiego. https://www.answering-islam.org/Authors/Arlandson/women_polygamy.htm

Źródło


Zobacz w temacie

Print Friendly, PDF & Email