Spis treści
Czy Ojcowie Wczesnego Kościoła byli premilenialistami?
Premilenializm – pogląd zakładający istnienie dosłownego, tysiącletniego królsetwa na ziemi, które poprzedzi i rozpocznie powtórne przyjście Chrystusa
Amilenializm – wiara w powtórne przyjście Chrystusa po którym od razu następuje sąd i porwanie świętych do nowego nieba i nowej ziemi.
W 1976 roku Alan Patrick Boyd, doktorant w Dallas Theological Seminary, rozpoczął trudne przedsięwzięcie, pisząc pracę magisterską, której celem było ustalenie wiary głoszonej przez ojców wczesnego kościoła. Jego profesor, dr Charles Ryrie z Dallas Seminary, sławny naukowiec, śmiało napisał:
„Premilenializm jest historyczną wiarą Kościoła”.
Ale po ukończeniu swojej tezy Boyd w odpowiedzi stwierdził, co następuje:
„Konkluzją tezy jest […] że oświadczenie dr Ryrie jest historycznie nieważne w ramach chronologicznego okresu tej tezy [od Apostołów do czasów Justyna Męczennika (100 – † 167 A.D.)] .[ 1 ] (Cyt. przez Bahnsena i Gentry’ego, s. 235. [ 2 ])
Innymi słowy, nie jest prawdą, że historyczną wiarą pierwszego Kościoła jest premilenializm.
Dodatkowe badania
Thomas Albrecht, który przeprowadził dodatkowe badania na ten temat, również pisze:
„Niektórzy premilenialiści próbowali wykazać, że premilenializm był „wszechobecnym poglądem najwcześniejszych ojców ortodoksyjnych” (House and Ice, Dominion Theology , s. 202). Jednak wielu innych uczonych dowiodło, że to nieprawda, byli to między innymi Boyd, D.H. Kromminga, Ned Stonehouse, W.G.T. Shedd, Louis Berkhof i Philip Schaff. Według Boyda najlepsze, co można powiedzieć o ojcach wczesnego Kościoła, to że byli oni semi-amilenialistami (por. Bahnsen i Gentry, s. 239). Ojcowie wczesnego Kościoła jak Justyn Męczennik, Ireneusz z Lyonu, Papiasz z Hierapolis, przyznawali, że było wielu innych chrześcijan, którzy byli dość ortodoksyjni, acz nie premilenijni.” [3]
Euzebiusz z Cezarei
Konsumacjonizm – w wielu tradycjach i ustawach prawa cywilnego lub religijnego skonsumowanie małżeństwa, często nazywane po prostu skonsumowaniem
Poniższy cytat Euzebiusza z Cezarei (264 – † 340 A.D.), historyka wczesnego kościoła, z jego klasycznej pracy Historia Kościoła, wyraźnie pokazuje amilenialno konsumacjonistyczny pogląd, jaki wyznawał wczesny Kościół. Mówiąc o wnukach Judy, pisze:
“Zapytani następnie o Chrystusa i Jego królestwo, jaka jest jego natura oraz kiedy i gdzie ma się pojawić, odpowiedzieli, że nie jest z tego świata ani z ziemi, ale należy do sfery nieba i aniołów, i pojawi się na końcu czasów, kiedy przyjdzie w chwale, będzie sądził żywych i umarłych i odda każdemu zgodnie z przebiegiem jego życia. “[Euzebiusz z Cezarei, Historia Kościoła 3:20] z Charles Ludwig, Podręcznik Ludwiga o władcach i miastach Nowego Testamentu . [4 ]
Premilenializm wierzy w milenijne, fizyczne królestwo na tym świecie. Wnukowie Judy wierzyli, że królestwo Chrystusa nie jest z tego świata i nie będzie ustanowione na ziemi oraz że będzie istniało po sądzie ostatecznym. Euzebiusz jest jednym z pierwszych ojców wczesnego kościoła, który najwyraźniej potępia „chiliazm”, jak wówczas nazywano premilenializm. W tej samej pracy pisze:
„W tym samym czasie pojawił Cerynt, przywódca innej [gnostyckiej] herezji. Kajusz, w Dysputach pisze o nim: „Ale Cerynt za pomocą objawień, które rzekomo zostały mu pokazane przez aniołów, twierdząc, że po zmartwychwstaniu będzie ziemskie królestwo Chrystusa i to ciało, czyli ludzie, ponownie zamieszkując w Jeruzalem, miałoby podlegać pragnieniom i przyjemnościom. Będąc również wrogiem Pism Świętych, aby zwieść ludzi, powiedział, że będzie tysiąc lat na obchodzenie świąt weselnych”
Euzebiusz pisze również o tradycji przekazanej przez Polikarpa ze Smyrny (69- † 156 A.D.) dotyczącej spotkania Apostoła Jana i Cerynta w łaźni publicznej:
„On [Polikarp] mówi, że Apostoł Jan wszedł kiedyś do łaźni, aby się umyć; ale dowiedziawszy się, że Cerynt jest w środku, wybiegł z tego miejsca i uciekł od drzwi, nie znosząc wejścia pod ten sam dach z nim, i zachęcając tych, którzy z nim są, aby zrobili to samo, mówiąc: „Uciekajmy, aby nie zawaliła się łaźnia, tak długo jak Cerynt,wróg prawdy jest wewnątrz” [5]
Ireneusz z Lyonu
Podobnie przeczytamy u Ireneusza z Lyonu (140 – † 202 A.D.)
“Są też tacy, którzy słyszeli od niego, że Jan, uczeń Pana, idąc do łaźni w Efezie i spostrzegając w środku Cerynta, wybiegł z łaźni bez kąpieli wołając: „Lećmy, aby sama łaźnia nie zawaliła się, ponieważ Cerynt, wróg prawdy, jest wewnątrz”. [6]
Tertulian z Kartaginy
Tertulian (150 – † 240 A.D.) to kolejny ojciec wczesnego kościoła, który przypisuje Ceryntowi narodziny chiliazmu. Pisze:
„Nie wolno słuchać tych, którzy zapewniają sobie, że będzie tysiącletnie panowanie ziemskie, którzy myślą zwraz z heretykiem Ceryntem. Albowiem królestwo Chrystusa jest wieczne w świętych, chociaż chwała święci będą objawieni po zmartwychwstaniu”. [7]
Wczesnochrześcijańskie wyznania wiary
Dwoma najważniejszymi wyznaniami wiary wczesnego kościoła zawierającymi wersety, które wyraźnie skłaniają się ku wierze amilenijnej, są Apostolski Symbol Wiary i Nicejsko-Konstantynopolitańśkie Wyznanie Wiary
.
Skład Apostolski
To najwcześniejsze spisane wyznanie wiary datowane na III wiek zawiera słowa
“[Chrystus] zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał; wstąpił na niebiosa, siedzi po prawicy Boga Ojca wszechmogącego; stamtąd przyjdzie sądzić żywych i umarłych“ – źródło
To oznacza, że zarówno sąd, jak i zmartwychwstanie będą miały miejsce w czasie Jego przyjścia. Koncepcja fizycznego królestwa tysiącletniego nie została tutaj zawarta. Gdyby wiara w chiliazm dominowała w pierwszym kościele przeczytalibyśmy: zstąpił do piekieł, wstąpił na niebiosa, siedzi po prawicy Boga Ojca, stamtąd przyjdzie królować 1000 lat a potem będzie sądzić żywych i umarłych.
.
Symbol Nicejski
Którego prawdopodobnym autorem był Epifaniusz z Salaminy w IV wieku, stwierdza, że Chrystus
“Ukrzyżowany również za nas, pod Poncjuszem Piłatem został umęczony i pogrzebany. I zmartwychwstał dnia trzeciego, jak oznajmia Pismo. I wstąpił do nieba; siedzi po prawicy Ojca. I powtórnie przyjdzie w chwale sądzić żywych i umarłych: a królestwu Jego nie będzie końca.“ – źródło
Zauważmy, że królestwo Chrystusa jest tutaj postrzegane jako wieczne, a nie jako doczesne panowanie trwające 1000 lat. Ponownie tak sąd, jak i zmartwychwstanie będą miały miejsce w czasie powtórnego przyjścia Chrystusa. Mowa tylko o jednym, wiecznym (a nie 1000 letnim) królestwie.
.
Wyznanie Wiary Atanazego
Jest zdecydowanie najbardziej dobitnym wyznaniem wiary wczesnego kościoła, które najsilniej przedstawia wiarę wczesnego kościoła w eschatologię „konsumacjonizmu”, Przypisywane Atanazemu, biskupowi Aleksandrii i orędownikowi Soboru Nicejskiego, około 325 r., wyznanie wiary kończy się następującymi słowami:
“Skąd przyjdzie kiedyś sądzić umarłe i żywe. A wszyscy ludzie na to przyjście tak straszliwe w swych ciałach z grobowego powstaną ukrycia, aby z czynów całego zdać mu sprawę życia; Dobrzy będą posiadać Boga nieskończenie, złych ogarną wieczyście piekielne płomienie! – Tak uczy wiara, a kto się jej stale nie trzyma, ten zbawionym nie może być wcale.“ – źródło
Przeanalizujmy te końcowe wersety dokładniej, aby zobaczyć, jak bardzo są one zgodne z systemem wierzeń, który znamy dzisiaj jako amilenializm i jak sprzeciwiają się wierze w ziemskie 1000-letnie panowanie Chrystusa.
.
Powrót na sąd ostateczny
Skąd przyjdzie kiedyś sądzić umarłe i żywe
Oznacza to po prostu, że kiedy Chrystus powróci na świecie będą zarówno żywi, jak umarli.
1 Tes. 4:15 Bo to wam mówimy przez słowo Pana, że my, którzy pozostaniemy żywi do przyjścia Pana, nie wyprzedzimy tych, którzy zasnęli.
Zauważmy, że sąd nad żywymi i umarłymi następuje w chwili Jego przyjścia, a nie tysiąc lat po Jego przyjściu
Mat 25:31-32 31. Gdy Syn Człowieczy przyjdzie w swojej chwale i wszyscy święci aniołowie z nim, wtedy zasiądzie na tronie swojej chwały. 32. I będą zgromadzone przed nim wszystkie narody, a on odłączy jedne od drugich, jak pasterz odłącza owce od kozłów.
Powszechne zmartwychwstwanie
A wszyscy ludzie na to przyjście tak straszliwe w swych ciałach z grobowego powstaną ukrycia
W ten sposób podczas przyjścia Chrystusa powstają wszyscy, zarówno dobrzy, jak i źli a nie tylko dobrzy, w rzekomym tysiącletnim królestwie, a dopiero później źli
Jan 5:28-29 28. Nie dziwcie się temu, bo nadchodzi godzina, w której wszyscy, którzy są w grobach, usłyszą jego głos 29. I ci, którzy dobrze czynili, wyjdą na zmartwychwstanie do życia, ale ci, którzy źle czynili, na zmartwychwstanie na potępienie.
.
Mat. 12:41-42 41. Ludzie z Niniwy staną na sądzie z tym pokoleniem i potępią je, ponieważ pokutowali wskutek głoszenia Jonasza, a oto tu ktoś więcej niż Jonasz. 42. Królowa z Południa stanie na sądzie z tym pokoleniem i potępi je, bo przybyła z krańców ziemi, aby słuchać mądrości Salomona, a oto tu ktoś więcej niż Salomon.
Świadectwa i osąd
aby z czynów całego zdać mu sprawę życia. Dobrzy będą posiadać Boga nieskończenie, złych ogarną wieczyście piekielne płomienie!
To wyraźne odniesienie do Mat. 25: 31-46. Atanazy uważa, że dzieje się to po zmartwychwstaniu (a w przypadku pozostających przy życiu po przemianie ciał), co czyni z wydarzenia sąd po zmartwychwstaniu. Stoi to w ostrym kontraście z poglądem dyspensacyjnym, że Mat. 25: 31-46 jest tylko osądem „żywych, śmiertelnych pogan”, którzy przeżyli ucisk. Zwróćmy jeszcze raz uwagę, że Mat. 25: 31-46) jest postrzegany jako sąd nad wszystkimi ludźmi, Żydami i poganami, zarówno złymi, jak i dobrymi.
Istotne pytanie
Musimy zapytać, dlaczego pierwsi ojcowie kościoła byli tak mocno amilenijni?
Pierwszą najbardziej oczywistą odpowiedzią jest to, że odzwierciedlało to nauczanie apostolskie, co oznacza, że byli posłuszni słowu Bożemu
Dzieje 2:42 Trwali oni w nauce apostołów, w społeczności, w łamaniu chleba i w modlitwach.
.
Efez. 2:20 Zbudowani na fundamencie apostołów i proroków, gdzie kamieniem węgielnym jest sam Jezus Chrystus;
Co najważniejsze, tego wyraźnie naucza Pismo Święte, a będąc wiernymi studentami Pisma Świętego, doszli do tego słusznego wniosku. Nawet nieżyjący już dr George Eldon Ladd, premilenialista, napisał:
„Przyznaję, że największą trudnością dla każdego premilenialisty jest fakt, że większość Nowego Testamentu przedstawia doskonałość jako następującą podczas paruzji (obecności) Jezusa”. [8]
Wreszcie, amilenializm jest jedynym poglądem, który najbardziej wychwala naszego Pana Jezusa i Jego Powtórne Przyjście. Aby pokazać ten punkt, zadam te pytania.
- Który pogląd bardziej oddaje chwałę naszemu Panu Jezusowi? Pogląd, w którym uwielbiony Chrystus panuje natychmiast po Swoim przyjściu z Nowego Niebiańskiego Jeruzalem w chwale Jego Ojca (amilenializm); czy pogląd, że Jezus panuje czasowo (tj. przez 1000 lat) z ziemskiego Jeruzalem, otoczony przez śmiertelników, grzeszników (premilenializm)?
.
- Który pogląd jeszcze bardziej uwydatnia Jego Powtórne Przyjście? Pogląd, w którym podczas Swojej paruzji wiecznie osądza całą ludzkość, żywych i umarłych (amilenializm), czy też pogląd, że sąd ten ma miejsce dopiero po 1000 latach od Jego przyjścia (premilenializm)?
.
- Które przyjście jest bardziej monumentalne? Drugie Przyjście, w którym grzech jest całkowicie wymazany, a śmierć całkowicie zniszczona (amilenializm)? Czy powtórne przyjście, w którym grzech nie zostanie wymazany, a śmierć zostanie zniszczona dopiero 1000 lat później (premilenializm)?
Odpowiedź jest oczywista. Oddajmy chwałę naszemu Panu Jezusowi i wierzmy w prawdziwą wiarę: amilenializm, jedyną prawdziwą chrześcijańską eschatologię.
Przypisy
[1] „A Dispensational Premillennial Analysis of the Eschatology of the Post-Apostolic Fathers [Until the Death of Justin Martyr]”, niepublikowana praca magisterska, Dallas Theological Seminary, 1977, s. 47), cytowana w artykule internetowym „Some Questions and Answers on Eschatology”, Thomas Albrecht.
[2] Greg L. Bahnsen i Kenneth L. Gentry, Jr. “Podział domu: Rozpad teologii dyspensacyjnej ”
[3] Tom Albrecht, „Some Questions and Answers on Eschatology”, artykuł w sieci www.
[4] Cyt. w artykule “Powrót Nerona” autorstwa Gary’ego Stearmana , Prophecy in the News , tom. 5, maj 1996, s. 6.
[5]Euzebiusz z Cezarei, Historia Kościoła 3.23 około 324 r.
[6] Ireneusz z Lyonu, Przeciw Herezjom 3.3.4, III wiek
[7] Tertulian z Kartaginy, Pisma Tertuliana , t. 3, s. 433
[8] George Eldon Ladd , The Meaning of the Millennium , (Downers Grove, IL: Intervarsity Press, 1977) pod redakcją Roberta G. Clouse’a, s. 189, 190
Na podstawie źródło
Zobacz w temacie
- Desposyni – krewni Chrystusa
- Doktryna podwójnego oddzielenia
- Pochwycenie Kościoła – klasyczna pozycja Reformowana
- 1000 lat z Księgi Objawienia 20 – klasyczna pozycja Reformowana