Spis treści
Fundament kościoła
Jesteśmy mieszkańcami bożego domostwa, którego Apostołowie i prorocy są fundamentem. Kościół jest zbudowany na fundamencie Apostołów i proroków.
Efez. 2:19-20 19 A więc nie jesteście już więcej obcymi i przybyszami, ale współobywatelami z świętymi i domownikami Boga; 20 Zbudowani na fundamencie apostołów i proroków, gdzie kamieniem węgielnym jest sam Jezus Chrystus;
Zielonoświątkowi doktrynalni mąciciele twierdzą, że fragment z Efezjan naucza o prorokach Starego Testamentu, zatem nie dotyczy proroków ekonomii Nowego Testamentu co w konswekwencji pozwala im na odrzucenie ustania urzędu proroka głoszącego nowe objawienie. Jednak List do Efezjan stwierdza, że fundamentem, są prorocy Nowego Testamentu oraz Starego Testamentu. To oni przekazali całość doktryny Kościołowi.
Efez. 3:5 Która w innych wiekach nie była znana synom ludzkim, jak teraz została objawiona jego świętym apostołom i prorokom przez Ducha;
Niektórzy z tekstu Efezjan 3:5wyciągają wniosek, że w Efezjan 2:20 chodzi wyłącznie o proroków Nowego Testamentu, którzy poznali tajemnicę Chrystusa (tj że poganie włączeni są do kościoła). Ale Efezjan 2:20 to jedynie poszerzone wyjaśnienie fundamentu jakim jest prorocka doktryna nowej dyspensacji a nie wyjaśnienie całego fundamentu. Inaczej nie moglibyśmy się budować ani jednym słowem ze Starego Testamentu, czemu przeczy 2 Tym. 3:15 – Tymoteusz znał Pisma Starego Testamentu prowadzące do zbawienia, i te właśnie Pisma nazwane są w wersecie następnym jako natchnione Słowo, pożyteczne do nauki, do strofowania, do poprawiania, do wychowywania w sprawiedliwości;
Co do proroków Nowego Testamentu, niektórzy wymienieni są w Biblii z imienia:
- Agabus,
Dzieje 11:27-28 27 A w tych dniach przybyli z Jerozolimy do Antiochii prorocy. 28 I jeden z nich, imieniem Agabos,
.
- Barnaba, Szymon Niger, Lucjusz Cyrenejczyk, Manaaen,
Dzieje 13:1 A w kościele w Antiochii byli pewni prorocy i nauczyciele: Barnaba, Szymon, zwany Nigrem, Lucjusz Cyrenejczyk i Manaen, który wychowywał się z tetrarchą Herodem, i Saul.
.
- Juda, Sylas,
Dzieje 15:32 A Juda i Sylas, którzy również byli prorokami, w licznych mowach zachęcali i umacniali braci.
Inną próbą obrony doktryny kontynuacji urzędu proroka głoszącego nowe objawienie jest zielonoświątkowa teza, że Apostołowie i prorocy wspomniani w liście do Efezjan to ci sami ludzie. W ten sposób funadmentem wprawdzie byliby Apostołowie, którzy jednocześnie sprawowali urząd proroka, jednak inni prorocy nie stanowiliby w takim przypadku fundamentu a co za tym idzie ich urząd nie byłby ograniczony w czasie. Jednak list do Efezja stwierdza, że Apostołowie i prorocy to dwie różne grupy
Efez. 4:11 I on ustanowił jednych apostołami, drugich prorokami, innych ewangelistami, a jeszcze innych pasterzami i nauczycielami;
.
Wnioski
Fundament jest ukończony. Został założony przez Apostołów i proroków. Nowy Testament jest kompletny, służba i rola Apostołów i proroków jest skończona. Apostołowie i prorocy przestali istnieć w kościele. Tak jak fundament kładzie się raz i nie potrzeba tego czynić ponownie przy budowie dziesiątego, dwudziestego czy trzydziestego piętra, tak nie powinniśmy się spodziewać nowych Aspostołów czy proroków a co za tym idzie nowego objawienia.
Zobacz w temacie
- Rola znaków i cudów w planie Bożym
- Koniec objawienia to koniec cudów i znaków
- Fundamentalna rola Apostołów i proroków
- Natura znaków i cudów
- Koniec znaków i cudów – świadectwo Słowa i historii Kościoła
- Wystarczalność Słowa Bożego
- Nowotestamentowe zasady używania znaków i cudów