Spis treści
Zadania urzędu pastora
Dlaczego starszy powinien spełniać jakiekolwiek inne zadania poza obowiązkiem nauczania, głoszenia i modlitwy skoro jest napisane:
Dzieje 6:44 My zaś oddamy się modlitwie i posłudze słowa.
Otóż każdy starszy jest w pełni odpowiedzialny za wszystko co się dzieje w jego lokalnym zborze. Zobaczmy jakie wymagania na urząd starszego zostały przedstawione w Piśmie
Identyfikacja liderów
πρεσβύτερος presbuteros – starszy,
.
- Termin posiada dwie referencje:
– po pierwsze odnosi się do osoby starszej wiekiem (por. 1 Tym. 5:1),
.
– po drugie do urzędu przywódcy społeczności wskazując na doświadczenie w wierze chrześcijańskiej, (por. Tyt. 1:5, Jakub 5:14, 1 Tym. 5:17-19, 1 Piotra 5:1-5) bez określenia konkretnego wieku; innymi słowy aby sprawować urząd starszego nie trzeba osiągnąć konkretnego wieku, jednakże słowo starszy zawiera w sobie dojrzałość, godność, doświadczenie – atrybuty których nie posiadają młodzi ludzie; mamy zatem du do czynienia z aspektem wiekowym bez konkretnego jego podania
- Użycie terminu
– 28 razy w Ewangeliach i Dziejach w celu określenia Sanhedrynu
.
– 12 razy w Objawieniu w odniesieniu do 24 Starszych, czyli reprezentantów zbawionych ludzi
.
– 19 razy w Dziejach i Listach w odniesieniu do wyjątkowej grupy przywódców kościoła, urzędu starszych (pluralizm w każdym zborze)
.
ποιμήν poimen – pasterz, pastor
.
- To ktoś, kogo Bóg wzbudza, aby dbać o całkowite dobro Jego owczarni, termin wskazuje na zadanie, którym jest nauczanie Słowa Bożego w kongregacji, (por. Efez. 4:11, 1 Piotra 5:2)
. - Użycie terminu
.– forma rzeczownikowa występuje 18 razy w Nowym Testamencie opisując:
a. rzeczywistych pasterzy zwierząt
.
b. Chrystusa (Hebr. 13:20-21; 1 Piotra 2:25; 5:4)
.
c. 1 raz w odniesieniu do przywódców kościoła pasterzy-nauczycieli (Efez. 4:11) – grecka konstrukcja łączy te dwa słowa podkreślając ich główną rolę: nauczanie, czy też karmienie owiec
.
Efez. 4:11 I on ustanowił…jeszcze innych pasterzami i nauczycielami (ποιμένας καὶ διδασκάλους poimenas kai didaskalous)
– forma czasownikowa występuje w Nowym Testamencie 3 razy w kontekście przywódców lokalnego kościoła
Jan 21:16 Powiedział mu (Apostołowi Piotrowi): Paś (Ποίμαινε poimane) moje owce.
.
Dzieje 20:28 Uważajcie na samych siebie i na całe stado, w którym was Duch Święty ustanowił biskupami, abyście paśli (ποιμαίνειν poimanein) kościół Boga, który on nabył własną krwią.
.
1 Piotra 5:1-2 1 Starszych, którzy są wśród was, proszę jako również starszy i świadek cierpień Chrystusa oraz uczestnik chwały, która ma się objawić: 2 Paście (ποιμάνατε poimanate) stado Boga, które jest wśród was, doglądając go nie z przymusu, ale dobrowolnie, nie dla brudnego zysku, ale z ochotą;
- Słowo podkreśla zadania: karmić, chronić, leczyć swoich ludzi
.
.
ἐπίσκοπος episkopos – biskup, nadzorca, dosł. patrzący na
.
- Człowiek powołany przez Boga, aby dosłownie „pilnować” Jego trzody, (por. Dzieje 20:28; 1 Tym. 3:2; Filip. 1:1; Tyt. 1:7); to właśnie ten termin rozszerza zakres działalności liderów poza nauczanie i modlitwę.
.
- Znaczenie świeckie: jakikolwiek urzędnik działający jako kierownik lub zarządca, manager, kontroler; używane w szczególności w odniesieniu do lokalnych urzędników greckiego społeczeństwa
. - W Septuagincie to grupa słów określająca szeroką gamę funkcji administracyjnych; zrozumienie znaczenia tego słowa jaki niósł Stary Testament odzwierciedlone jest i w Nowym Testamencie
– oficerów armii (4 Mojż. 31:14, LXX καὶ ὠργίσθη Μωυσῆς ἐπὶ τοῖς ἐπισκόποις)
.
– zarządców przybytku,(4 Mojż. 4:16, LXX ἐπίσκοπος ᾿Ελεάζαρ υἱὸς…ἡ ἐπισκοπὴ ὅλης τῆς σκηνῆς)
.
– przełożonych odpowiedzialnych za naprawę Świątyni, (2 Korn. 24:12, LXX καὶ τέκτονας ἐπισκευάσαι …καὶ χαλκοῦ ἐπισκευάσαι)
.
– strażników świątynni, (2 Król. 11:15, LXX ἑκατοντάρχοις τοῖς ἐπισκόποις τῆς δυνάμεως)
.
– zarządców miasta lub burmistrzów (Neh. 11:9, LXX Ζεχρὶ ἐπίσκοπος ἐπ’ αὐτούς, καὶ ᾿Ιούδα υἱὸς ᾿Ασανὰ ἀπὸ τῆς πόλεως δεύτερος)
- Słowo użyte tylko 5 razy w Nowym Testamencie
– 1 raz o Chrystusie (1 Piotra 2:25)
.
– 4 razy o liderach lokalnego zboru (Dzieje 20:28; Filip. 1:1; 1 Tym. 3:2; Tyt. 1:7)
- Słowo powszechnego użycia, oznaczające nadzorcę, zarządcę i strażnika.
.
Zarządca zboru
1 Tym. 5:17 Starsi, którzy dobrze przewodzą (προεστῶτες proestotes), niech będą uważani za godnych podwójnej czci, a zwłaszcza ci, którzy pracują w słowie i w nauce.
προΐστημι proistemi – urzędować, zarządzać, dosł. stać przed innymi, czyli naczelnik od słów
.
πρό pro – o miejscu: przed, na przedzie, na czele
ἵστημι histemi – stać
- W Liście do Rzymian przetłumaczone jako przełożony (Rzym 12:8 jeśli ktoś jest przełożonym – προϊστάμενος proistamenos / naczelnikiem)
. - W 1 Tymoteusza przetłumaczone jako zarządzający (1 Tym. 3:4-5 4 Dobrze rządzący [προισταμενον proistamenon / stojący na czele] własnym domem 5 nie umie rządzić [προστηναι prostenai / stanąć na czele] własnym domem, 1 Tym. 3:12 rządzący [προισταμενοι proistamenoi / stojący na czele] dobrze dziećmi i własnymi domami)
.
Interesującym jest, że aby zostać zakwalifikowanym na urząd, starsi muszą być dobrymi zarządcami w trzech sferach
- Ludzi
- Dzieci
- Domów (czyli wszystkiego innego)
Starsi przewodzą, administrują, zarządzają i powinni podlegać wynagrodzeniu, szczególnie ci którzy pracują w słowie i nauce. W grece słowo zwłaszcza to μάλιστα malista – najbardziej ze wszystkich, szczególnie, zwłaszcza – użyte 12 razy Nowym Testamencie 8 razy w Listach Pawła (Gal. 6:10; Filip. 4:22; 1 Tym. 4:10; 5:8; 5:17; 2 Tym. 4:13; Tyt. 1:10; Filem. 1:16). Za każdym razem Paweł używa tego słowa jako podzbiór tego, co występowało przed nim.
Gal. 6:10 czyńmy dobrze wszystkim, a zwłaszcza domownikom wiary
.
Filip. 4:22 wszyscy święci, szczególnie zaś ci z domu cesarskiego.
.
1 Tym. 4:10 jest Zbawicielem wszystkich ludzi, zwłaszcza wierzących
.
1 Tym. 5:8 nie dba o swoich, a zwłaszcza o domowników,
.
1 Tym. 5:17 Starsi, którzy dobrze przewodzą... zwłaszcza ci, którzy pracują w słowie i w nauce.
.
2 Tym. 4:13 księgi, zwłaszcza pergaminy
.
Tyt. 1:10 wielu niekarnych, oddających się czczej gadaninie i zwodzicieli, zwłaszcza wśród obrzezanych.
.
Filem. 1:16 brata umiłowanego, zwłaszcza dla mnie
Zatem w przypadku starszych mamy do czynienia z podgrupą tych, którzy szczególnie ciężko pracują w głoszeniu i nauczaniu. Czego zatem naucza tekst 1 Tym. 5:17 o zadaniach starszych? Otóż mają oni
1. Zarządzać, kierować, przewodzić, doglądać wszystkiego, co dotyczy życia kościoła
.
2. Niektórzy starsi czynią to szczególnie dobrze
.
3. O ile wszyscy starsi mają być dobrymi nauczycielami (por. Tyt. 1:9, 1 Tym. 3:2) to pośród nich znajdują się szczególnie uzdolnieni do tego, którzy ciężko pracują w dziele głoszenia i nauczania
.
4. Jako nadzorujący nad wszystkimi sprawami lokalnego kościoła powinni za to pobierać wynagrodzenie; podwójna cześć to greckie τιμή time – cena, honor, szacunek, wartość; słowo wystepujące 41 razy w Nowym Testamencie gdzie 21 razy odnosi się do gratyfikacji finansowej
Mat. 27:6 | Zapłata dla Judasza za krew | Dzieje 5:3 | Pieniądze z defraudacji | Rzym. 2:10 | Zapłata za dobro | 1 Kor. 7:23 | Cena wykupienia |
Mat. 27:9 | Cena zdrady Syna Bożego | Dzieje 7:16 | Pieniądze za grób | Rzym. 9:21 | Przeznaczenie do czci | 1 Kor. 12:23 | Wspomaganie w potrzebie |
Jan 4:44 | Brak czci proroka w ojczyźnie | Dzieje 19:19 | Wartość ksiąg magicznych | Rzym. 12:10 | Wspomaganie w potrzebach | 1 Kor. 12:24 | Wspomaganie w potrzebie |
Dzieje 4:34 | Pieniądze ze sprzedaży | Dzieje 28:10 | Szacunek wyrażony materialnie | Rzym. 13:7 | Gratyfikacje wynikające z funkcji | Kol. 2:23 | Zerowa wartość rytuałów |
Dzieje 5:2 | Pieniądze z defraudacji | Rzym. 2:7 | Zapłata za sprawiedliwość | 1 Kor. 6:20 | Cena wykupienia | 1 Tim. 5:17 | Wynagrodzenie starszych zboru |
.
Obiekcja z Dziejów Apostolskich
Dzieje 6:1-6
.
1 A w tych dniach, gdy liczba uczniów wzrastała, helleniści zaczęli szemrać przeciwko Żydom, że zaniedbywano w codziennym posługiwaniu ich wdowy.
2 Wtedy dwunastu, zwoławszy całe mnóstwo uczniów, powiedziało: Nie jest rzeczą słuszną, żebyśmy porzucili słowo Boże, a obsługiwali stoły.
3 Upatrzcie więc, bracia, spośród siebie siedmiu mężczyzn, mających dobre świadectwo, pełnych Ducha Świętego i mądrości, którym zlecimy tę sprawę.
4 My zaś oddamy się modlitwie i posłudze słowa.
5 I spodobało się to całej gromadzie zebranych. Wybrali więc Szczepana, męża pełnego wiary i Ducha Świętego, Filipa, Prochora, Nikanora, Tymona, Parmenasa i Mikołaja, prozelitę z Antiochii.
6 Przedstawili ich apostołom, którzy modląc się, położyli na nich ręce.
Niektórzy podnoszą argument że liderzy powinni wyłącznie zajmować się modlitwą i rozkładaniem Słowa a wszelkie sprawy administracyjne należą do diakonów. Powołują się tutaj na wers 4 My (liderzy) zaś oddamy się modlitwie i posłudze słowa. Głębsza analiza tekstu ukazuje jednakże, że Apostołowie (ówcześni liderzy lokalnego zboru) zarządzali zborem w każdym aspekcie, ponieważ:
- rozpoznali problem (dogłądanie), wers 2
.
- podjęli decyzję na wewnętrznej naradzie (logiczna implikacja – zarządzanie), wers 2
.
- zwołali zgromadzenie (zarządzanie), wers 2
. - wyznaczyli obowiązujące wymagania kandydatów do służby (zarządzanie), wers 3
.
- delegowali zadanie selekcji kandydatów (zarządzanie), wers 3
.
- egzaminowali kandydatów (nadzorowanie), wers 6
.
- ordynowali do służby (przywódctwo), wers 6
. - asystowali przy wdrożeniu ich do służby (logiczna asumpcja- doglądanie)
. - rozwiązali problem
W ostatecznośći cała odpowiedzialność za to, co dzieje się w kościele spoczywa na starszych.
Tom Pennington Źródło
Zobacz w temacie
- Biblijna podstawa nadzorowania, wykład 1
- Biblijna podstawa nadzorowania, wykład 2
- Biblijna podstawa nadzorowania, wykład 3
. - Pluralizm starszych
- Biblijne wymagania na starszego
- Sposób wybierania starszych
- Urząd starszego zboru: wymagania i funkcje
- Sługa Boży czy pracownik?
- Restytucja pokonanego pastora