Kara Boska

Jer. 17:9 Najzdradliwsze ponad wszystko jest serce i najbardziej przewrotne. Któż zdoła je poznać?

Kiedy żyjący w wolnościowej, teokroatycznej republice Żydzi odrzucili Boga jako Króla i zapragnęli na jego miejscu człowieka (1 Sam. 8:5-7; 10:19; 12:19) zgrzeszyli sromotnie do tego stopnia, że Bóg powiedział: mną wzgardzili, abym nie królował nad nimi. (1 Sam. 8:7). Grzech ten był jawną konsekwencją ciągle praktykowanego bałwochwalstwa zaś samo opuszczenie Boga przez Żydów dowodziło braku zaufania do Zbawiciela  (od tego dnia, kiedy wyprowadziłem ich z Egiptu, aż do dziś, gdy mnie opuścili i służyli obcym bogom, 1 Sam. 8:8).   Zostali za przez Boga  to srogo ukarani.

  • Najpierw ogromnymi wywłaszczeniem, daninami i podatkami a także przymusową służbą (1 Sam. 8:9-17)
    .
  • Następnie dano im bezlitosnych władców wyzyskiwaczy i duchowych odstępców (2 Kronik 10:11)
    .
  • Oraz karceniem całego narodu za grzechy królów (1 Kronik 21:12-17)
    .
  • Wreszcie z powodu grzechów władców zniszczona została cała struktura państwa, i uprowadzono w niewolę najpierw Izraela, a potem Judę (2 Król. 18:5-18; 23:26; Daniel 1:1-7)

Historia Judy zasadniczo naucza o przedłużonej w stosunku do Izraela agonii królestwa żydowskiego, królestwa złożonego głównie z dwóch plemion: Judy i Beniamina, oraz uciekinierów z pozostałych plemion, tworzących autonomiczne państwo.  Upadek Żydów jasno dowodzi, że natura ludzka jest całkowicie, absolutnie i totalnie zdeprawowana w taki sposób, że, jak zauważył Jan Kalwin, niezależnie od Bożego błogosławieństwa, u nieodrodzonych zawsze

„…pojawia się haniebna niewdzięczność ludzi. Chociaż mają w sobie faktorię, w której prowadzone są niezliczone działania Boga, i magazyn zapełniony skarbami o nieocenionej wartości – zamiast wybuchać w Jego uwielbieniu, do czego są zobowiązani, przeciwnie, są tym bardziej nadęci i nabrzmiali z dumy.
.
Czują, jak cudownie działa wśród nich Bóg, a ich własne doświadczenie mówi im o różnorodności darów, które zawdzięczają Jego hojności. Czy chcą, czy nie, nie mogą nie wiedzieć, że są to dowody Jego Boskości, a jednak wewnętrznie je tłumią. Nie mają okazji pójść dalej niż oni sami, pod warunkiem, że przywłaszczając sobie to, co zostało im dane z nieba, gaszą światło, które ma ukazać Boga w ich umysłach.”
[1]

Kiedy pycha Żydów rosła Bóg cały czas ostrzegał przed konsekwencjami apostazji.


Proces szybki jak gangrena

Choć Słowo prorockie, Słowo Boże, doszło do uszu Jeremiasza w trzynastym roku panowania Jozjasza, króla Judy (Jer. 1:2) gdy Jozjasz miał 21 lat oraz Słowo doszło Jeremiasza w czwartym roku panowania Joakima, syna Jozjasza (Jer. 36:1) czasie gdy Joakim miał 29 lat (2 Król. 23:36) apostazji nie dało się powstrzymać. Najpierw dziesięć plemion Izraela zostało podbitych i uprowadzonych przez  asyryjczyków ponieważ nie posłuchali głosu PANA, swego Boga, ale przekroczyli jego przymierze oraz to wszystko, co nakazał Mojżesz, sługa PANA (2 Król. 18:9–15). Następnie Joakim król Judy czynił to, co złe w oczach PANA, swego Boga. (2 Kronik 36:5). Dlatego początkowo został zmuszony do płacenia daniny Egiptowi a następnie, kiedy się zbuntował, całą Judę uprowadzono do Babilonu.

2 Król. 24:3 Owszem, zgodnie z poleceniem PANA spotkało to Judę, aby odrzucić go sprzed jego oblicza za grzechy Manassesa, za to wszystko, co uczynił 

Proces apostazji zawsze dotyczył osób nieodrodzonych. Formalni członkowie kościoła tak starej jak i nowej dyspensacji gardzą Bogiem kwestionując Jego cudowne atrybuty a pogłębienie tego procesu prowadzi ich w ostateczności do duchowej ruiny zmuszając do opuszczenia kongregacji.

To ostatnie może przyjmować różne formy: od rzeczywistego, fizycznego oddzielenia po ciche porzucenie, co oznacza wykonywanie minimalnych wymagań związanych z pracą i wkładanie w nią nie więcej czasu, wysiłku i entuzjazmu, niż jest to absolutnie konieczne do tego aby nie zostać oficjalnie napomnianym lub zdyscyplinowanym.

Duchowe korzenie

Apostazja oznacza jedną z dwóch rzeczy: 1) odstępstwo polityczne i 2) odstępstwo religijne (Dzieje 21:21; 1 Tym. 4:1; Hebr 3:12). Pierwszym z nich jest powszechne, klasyczne użycie tego słowa. Drugie jest bardziej powszechne w NT; tak rozumie to św. Ambroży (Komunia w Łk 20:20).

Apostazja (ἀποστασία, bunt) to porzucenie lub wyrzeczenie się religii w drodze otwartej deklaracji słownej lub deklaracji w postaci czynów. W Nowym Testamencie termin ten w swojej podstawowej formie występuje dwa razy:

1) Użyty przeciwko Pawłowi jako zarzut rzekomego odwodzenia Żydów od tradycji opartych o religię mojżeszową. Za podstawę oskarżenia przyjęto domniemany zakaz obrzezywania, jednak jak wiemy Apostoł bronił jedynie chrześcijan pochodzących z pogan przed judaizującymi nakazującymi obrzezanie jako podstawę usprawiedliwienia przed Bogiem (Jeśli nie zostaniecie obrzezani według zwyczaju Mojżesza, nie możecie być zbawieni Dzieje 15:1). Był to zatem zarzut niezasadny:

Dzieje 21:21 Lecz o tobie słyszeli, że odwodzisz (ἀποστασίαν apostasian) od Mojżesza wszystkich Żydów, którzy są wśród pogan, mówiąc, że nie mają obrzezywać dzieci ani żyć według swoich zwyczajów.

2) Sam  Paweł używa tego greckiego terminu do określenia masowego „odstępstwa”. To, że Apostoł nie odnosił się zaledwie do pojedynczych, odizolowanych przypadków apostazji dowodzi użycie przedimka określonego przed słowem apostazja (ἡ ἀποστασία he apostasia). Apostazja w jej ostatezcnej formie staje się zatem konceptem zidentyfikowanym jako definitywne i powszechne zjawisko będące rezultatem działania sił związanych z antychrystem, które w czasach apostoła było powstrzymywane przez Boga:

2 Tes. 2:3-10
.
3. Niech was nikt w żaden sposób nie zwodzi. Ten dzień bowiem nie nadejdzie, dopóki najpierw nie przyjdzie odstępstwo ( ἀποστασία he apostasia) i nie objawi się człowiek grzechu, syn zatracenia;

4. Który się sprzeciwia i wynosi ponad wszystko, co się nazywa Bogiem lub co jest przedmiotem czci, tak że zasiądzie w świątyni Boga jako Bóg, podając się za Boga.

5. Czy nie pamiętacie, że jeszcze będąc u was, mówiłem o tym?

6. A teraz wiecie, co przeszkadza, tak że się objawi w swoim czasie.

7. Tajemnica nieprawości bowiem już działa. Tylko że ten, który teraz przeszkadza, będzie przeszkadzał, aż zostanie usunięty z drogi.

8. Wówczas pojawi się ów niegodziwiec, którego Pan zabije duchem swoich ust i zniszczy blaskiem swego przyjścia.

9. Niegodziwiec przyjdzie za sprawą szatana, z całą mocą, wśród znaków i fałszywych cudów;

10. Wśród całego zwodzenia nieprawości wobec tych, którzy giną, ponieważ nie przyjęli miłości prawdy, by zostali zbawieni.

Eschatologiczne nasilenie zjawiska

Zakres apostazji jest proporcjonalny do skuteczności działania niepowstrzymywanej przez Boga fałszywej religii (A teraz wiecie, co przeszkadza, tak że się objawi w swoim czasie.). Ponieważ Apostoł przestrzegał przed jej ostateczną formą (objawi się człowiek grzechu, syn zatracenia;), historyczność apostazji cechować musi jej nasilenie. O skali zjawiska może zaświadczyć pytanie Pana Jezusa odnoszące moment jego powtórnego przyjścia na Sąd Ostateczny do ostatecznego odwrócenia się od wiary chrześcijańskiej wszystkich narodów:

Łuk. 18:8 …Lecz czy Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?

Wyraźnie głoszone przez Pana Jezusa porzucenie wiary, a mówiąc bardziej precyzyjnie przekonania i zaufania w obietnice Słowa Bożego, jest znamieniem apostazji. Sam Antychryst będzie postacią wybitnie religijną dlatego też religie nie znikną i nie nastanie okres wielkiego panowania ateizmu. To, co zastąpi prawdę Ewangelii będzie kłamstwem kościoła chrześcijańskiego zaledwie z nazwy. Zauważamy w związku z tym, że Apostazji jako zjawisku towarzyszą także pewne określone symptomy ogólne, nasilające się w miarę przybliżania się Dnia Ostatecznego:

  • rozmaite religijne znaki co najlepiej wyjaśnić jako uzurpację autorytetu godzące w Chrystusa jako Głowę Kościoła
    ,
  • fałszywe cuda
    ,
  • nieprawość czyli bezbożne życie
    .
  • i odrzucenie prawdy Ewangelii, czyli doktryn
    – wcielenia,
    – śmierci za grzechy wybranych,
    – zmartwychwstania,
    – wniebowzięcia
    – i Pisma Świętego

Instrumentalnie apostazja odbywa się poprzez obłęd, jaki Bóg zsyła na bezbożnych, fałszywych chrześcijan po to, aby wierząc kłamstwu porzucali prawdziwy kościół (Dlatego Bóg zsyła im ostry obłęd, tak że uwierzą kłamstwu, werset 11).
.

Znaczenie terminu

Termin apostata w historii kościoła zastosowany został dla podkreślenia cesarza Juliana, który chociaż w chwili objęcia tronu był nominalnie chrześcijaninem, wyrzekł się religii chrześcijańskiej i użył wszelkich dostępnych środków, aby ponownie ustanowić pogaństwo w Imperium. Julian składał ofiary ze zwierząt i był zagorzałym obrońcą swego rodzaju pogańskiej ortodoksji, wydając swojemu duchowieństwu instrukcje doktrynalne. Nic dziwnego, że ten początkowy fanatyzm wkrótce doprowadził od pozornej tolerancji do jawnego tłumienia i prześladowań chrześcijan.

Termin apostata używany jest zatem do określenia osoby, która całkowicie lub częściowo porzuciła prawdziwą wiarę na rzecz fałszywej lub która porzuciła konfesję, z którą była związana ślubami stając się albo obojętna prawdzie albo też jej wroga.
.


Doktrynalne symptomy apostazji

1 Tym. 4:1 A Duch otwarcie mówi, że w czasach ostatecznych niektórzy odstąpią (ἀποστήσονταί apostesontai) od wiary, dając posłuch zwodniczym duchom i naukom demonów;

Zaiste upadłość ludzkiej natury zadziwia, w szczególności zaś dotyczy to osób religijnych acz pozbawionych Ducha Świętego. Faktem jest bowiem skłonność człowieka do posiadania jakiejkolwiek religii, zaś wśród żyjących w kręgu kultury i cywilizacji chrześcijańskiej, skłonność ta kieruje osobę religijną do kościołów wyznających, przynajmniej nominalnie, Boga objawionego w Piśmie. Współczesna apostazja nie odbywa się jedynie jako odstępstwo porzucające chrześcijaństwo na rzecz religii pogańskich, ale raczej ma charakter “wewnątrzchrześcijański” i polega na porzuceniu prawdziwiej wiary na rzecz fałszywych form ewangelii, fałszywego chrystusa i fałszywego ducha.

Apostaci odstępujący od wiary i Ewangelii są pozbawieni nadziei zbawienia a Jan Kalwin będzie naszym świadkiem w sprawie:

“Apostoł także, chcąc wykluczyć apostatów z nadziei zbawienia, podaje jako powód, że nie da się ich odnowić do upamiętania (Hebr. 6:6); to znaczy, że Bóg …zatwardzając potępionych, których bezbożność nie jest przebaczona, grzmi przeciwko nim. Tego rodzaju zemstę Apostoł ogłasza wobec dobrowolnych apostatów (Hebr. 10:29), którzy odstępując od wiary Ewangelii naśmiewają się z Boga, znieważają Jego łaskę, profanują i depczą krew Chrystusa, ba, krzyżują go na nowo” [2]

Ponieważ zagrożenie jest realne warto zbadać doktrynalne symptomy apostazji. Kalwin wskazuje na odstępstwo od prawdy Ewangelii,  zniewagę łaski i profanację krwi Chrystusa. Z łatwością dostrzegamy, że w definicji Kalwina odnajdą się wszelkie ruchy religijne

  • odrzucające doktryny skutecznego odkupienia, gdzie Chrystus umarł za wybranych a nie za wszystkich,
    .
  • naśmiewające się z suwerennego w zbawieniu Boga, czyniąc z niego diabła manipulującego bezwolnymi robotami
    .
  • znieważające nie tylko zakres łaski Chrystusa ale i jej skuteczności, znieważające Chrystusa doprowadzającego wszystkich wybranych do zbawienia nie tracącego po drodze nikogo
    .
  • profanujące i depczące krew Chrystusa nie uznając jej za wystarczającą do przebłagania za grzechy, ponieważ niezbędnym i decydującym komponentem zbawienia uczyniona została ludzka wola
    .
  • w ostateczności krzyżujące Chrystusa za każdym razem, gdy po rzekomo utraconym zbawieniu upamiętany grzesznik przychodzi po łaskę i otrzymuje ją z powodu swojej pokuty na nowo zmuszając w ten sposób Chrystusa do złożenia ofiary.

Arminianizm, rzymski katolicyzm, doktryna dobrointencyjnej oferty ewangelii, herezja zbawienia panującego Pana, nowa perspektywa na Pawła, federalna wizja, ruch zielonoświątkowy i inne są docelowymi miejscami schronienia apostatów porzucających doktryny łaski.
.


Duchowość apostatów

Po zbadaniu doktryny apostatów warto zadać sobie istotne pytanie: jak jadowity grzech apostazji przejawia się w upadłych umysłach? Jakie myśli posiada apostata? Jak postrzega Suwerennego Boga Pisma i jaka jest jego relacja wobec Boga? Wszystkiego dowiemy się z Pisma Świętego. Otóż apostaci swe serca zamiast radością ze zbawienia karmią zwodniczymi myślami, bardzo gorzkimi myślami.

Posiadanie tych myśli to naprawdę bardzo zły znak:
.

Pana nie obchodzi

Sof. 1:12I stanie się w tym czasie, że będę przeszukiwał Jerozolimę z pochodniami i ukarzę mężczyzn, którzy spoczywali na swoich drożdżach, mówiąc w swoim sercu: PAN nie uczyni dobrze ani źle nie uczyni.

Obojętność jest zdaje się pierwszym zarzutem apostaty wobec Boga. Pan nie uczyni ani dobrze ani źle, zatem jaki jest powód do wiary w Boga, pyta apostata?

To bezpośredni atak na Bożą mądrość. Mądrość Boga jest Jego inteligencją, która przejawia się w dostosowywaniu środków do celów. Możemy być trochę bardziej konkretni i nazwać to doskonałością Boga, w której On stosuje swoją wiedzę do osiągnięcia swoich celów w sposób, który najbardziej Go chwali.

Biblijna odpowiedź: Bóg nie tylko jest mądry ale też w swojej mądrości doskonale troszczy się o swój lud, także zaopatruje bezbożnych dając dobre dary w ich ręce. Nie oznacza to Bożej miłości do potępionych ale dowodzi Bożego, ostatecznego celu w istnieniu stworzenia, niezależnie od jego przeznaczenia.

Łuk. 12:7 Nawet włosy na waszej głowie wszystkie są policzone. Dlatego nie bójcie się, jesteście cenniejsi niż wiele wróbli.
.
5 Mojż. 11:12 Jest to ziemia, o którą PAN, twój Bóg, się troszczy, i na której oczy PANA, twego Boga, stale spoczywają, od początku roku do jego końca.

Co do bezbożników i niegodziwych często to ci, których “oczy wystają od tłuszczu; mają więcej niż serce mogłoby sobie życzyć. (Psalm 73:7). Bóg znosi potępionych aby okazać na nich swój ostateczny sąd a przez to dać poznać swoją moc:

Psalm 73:18-19 18. Doprawdy na śliskich miejscach ich postawiłeś i strącasz ich na zatracenie.19. Oto jak doznali zguby! Nagle niszczeją, strawieni przerażeniem.
.
Psalm 37:35-36 35. Widziałem niegodziwego bardzo wyniosłego i rozpierającego się jak zielone drzewo laurowe; 36. Lecz przeminął i oto już go nie było; szukałem go, ale nie mogłem go znaleźć.
.
Psalm 92:7 Gdy niegodziwi wyrastają jak ziele i kwitną wszyscy czyniący nieprawość, to tylko po to, aby byli wykorzenieni aż na wieki;

Bóg w rzeczywistości troszczy się o wybranych lecz potępionych zniszczy. Apostaci słusznie odczuwają brak Bożej troski, ponieważ są przeznaczeni na zniszczenie

Psalm 145:20 PAN strzeże wszystkich, którzy go miłują; a wytraci wszystkich niegodziwych.


Pan nie widzi

Psalm 94:5-7 5.Depczą twój lud, PANIE, i gnębią twoje dziedzictwo. 6.Mordują wdowy i przybysza, zabijają sieroty. 7. I mówią: PAN tego nie widzi, nie dostrzega tego Bóg Jakuba.

Zaraz po przekonaniu o Bożej obojętności przychodzi myśl o ślepocie Boga. Skoro bowiem Bóg nie reaguje na zło to go nie widzi.

Jest to atak na Bożą wszechobecność i wszechwiedzę. Wszechobecność to doskonałość Boskiej Istoty, dzięki której przekracza On wszelkie ograniczenia przestrzenne, a jednak jest obecny w każdym punkcie przestrzeni wraz z całym Swoim Istnieniem. Wszechwiedza natomiast to doskonałość Boga, dzięki której On w całkowicie wyjątkowy sposób poznaje siebie i wszystkie rzeczy możliwe i aktualne w jednym odwiecznym i najprostszym akcie.

Biblijna odpowiedź: Bóg jest wszechobecny i wszechwiedzący, widzi każdy grzech i żadne przestępstwo stworzenia rozumnego, czy to człowieka czy anioła, nie umyka Jego uwadze. Bóg także widzi dobre postępowanie odrodzonych. W obu przypadkach jako transcendentny Sędzia odda każdemu według jego uczynków, z całą pewnością na Sądzie Ostatecznym, ale niejednokrotnie jeszcze za życia doczesnego.

Psalm 37:23 PAN kieruje krokami dobrego człowieka i jego droga mu się podoba.
.
Psalm:37:28 PAN bowiem miłuje prawość i nie opuszcza swoich świętych, strzeże ich na wieki; a potomstwo niegodziwych będzie wytępione.
.
Hiob 34:21 Jego oczy bowiem patrzą na drogi człowieka i on widzi wszystkie jego kroki.
.
Przysłów 15:3 Oczy PANA są na każdym miejscu, upatrują złych i dobrych.
.
Przysłów 16:2 Wszystkie drogi człowieka są czyste w jego oczach, ale PAN waży duchy.
.
2 Tes. 1:6-8 6. Ponieważ jest rzeczą sprawiedliwą u Boga, żeby odpłacić uciskiem tym, którzy was uciskają; 7. A wam, uciśnionym, dać odpoczynek wraz z nami, gdy z nieba objawi się Pan Jezus z aniołami swojej mocy; 8. W ogniu płomienistym wywierając zemstę na tych, którzy Boga nie znają i nie są posłuszni ewangelii naszego Pana Jezusa Chrystusa.


Pan nie wysłuchuje

Hiob 21:15 Kim jest Wszechmocny, abyśmy mieli mu służyć? Cóż nam pomoże to, że będziemy się modlić do niego?

Skoro Bóg jest obojętny oraz ślepy na ludzki los, kolejny krok apostaty to porzucenie modlitwy. Po co modlić się do Boga, skoro ten i tak jej nie wysłucha?

Jest to skryty atak na Bożą suwerenność i wierność. Suwerenność to doskonałość Jego Istoty, przez którą On, w najprostszym akcie, wychodzi ku sobie jako najwyższe dobro (tj. rozkoszuje się sobą jako takim) i ku swoim stworzeniom ze względu na swoje własne imię, a zatem jest podstawą ich istnienia. Wierność jest tą prawdą Bożą, na mocy której zawsze pamięta o swoim przymierzu i wypełnia wszystkie obietnice, które złożył swojemu ludowi. Ta wierność Boża ma dla ludu Bożego najwyższe praktyczne znaczenie. Jest podstawą zaufania, fundamentem nadziei i powodem radości.

Biblijna odpowiedź: Bóg wysłuchuje modlitw swojego ludu jeśli są one zgodne z Jego wolą. Dlatego ważnym dla wysłuchania modlitwy jest poznanie woli Bożej, wytrwałość w modlitwie co jest związane z suwerennym celem Boga realizowanym przez Niego w odpowiednim czasie, oraz rzecz kluczowa, czynić to musi nie apostata lecz osoba odrodzona. Szereg fragmentów Pisma ukazuje modlitwę jako narzędzie wyznaczone przez Boga do osiągania Jego celów oraz instrument oddawania Bogu chwały:

2 Tes. 1:11 Dlatego też nieustannie modlimy się za was, aby nasz Bóg uznał was za godnych tego powołania i wypełnił wszelkie upodobanie swojej dobroci i dzieła wiary w mocy.
.
Jakuba 5:16-18 16.
Wyznawajcie sobie nawzajem upadki i módlcie się jedni za drugich, abyście byli uzdrowieni. Wiele może usilna modlitwa sprawiedliwego. 17. Eliasz był człowiekiem podlegającym tym samym doznaniom co my i modlił się gorliwie, żeby nie padał deszcz, i nie spadł deszcz na ziemię przez trzy lata i sześć miesięcy. 18. Potem znowu się modlił i niebo spuściło deszcz, i ziemia wydała swój plon.
.
Kol. 4:2 Trwajcie w modlitwie, czuwając na niej z dziękczynieniem;
.
2 Piotra 3:9 Nie zwleka Pan ze spełnieniem obietnicy, jak niektórzy uważają, że zwleka, ale okazuje względem nas cierpliwość, nie chcąc, aby ktokolwiek zginął, lecz aby wszyscy doszli do upamiętania.


Pan sprzyja złym

Mal. 2:17 Naprzykrzaliście się PANU swoimi słowami. A mówicie: W czym mu się naprzykrzaliśmy? W tym, gdy mówicie: Każdy, kto czyni zło, podoba się PANU i w takich ma on swe upodobanie; albo: Gdzież jest Bóg sądu?

Po zaprzestaniu modlitwy, uznaniu Boga za ślepego i obojętnego przychodzi czas na kolejny zarzut. Bóg w oczach apostaty jawi się jako ten, który wspiera zło. Skoro bowiem jest tyle zła na świecie a Bóg nie naprawia tego to przynajmniej w sposób bierny, jeśli nie całkiem aktywnie, wspiera to, co złe.

Jest to atak na świętość i sprawiedliwość Boga. Świętość można zdefiniować jako doskonałość Boga, na mocy której On wiecznie chce i utrzymuje swoją moralną doskonałość, brzydzi się grzechem i domaga się czystości moralnej w istotach moralnych. Sprawiedliwość zwykle służy określeniu prawości Boga w wykonywaniu prawa i dotyczy podziału nagród i kar; widziane na dwa sposoby, wynagradzające i odwetowe.

Biblijna odpowiedź: Bóg posiada własne cele w dystrybucji dóbr tego świata oraz Jego sąd często jest wstrzymywany ze względu na wybranych a także w celu dopełnienia kielicha gniewu przez potępionych. Sąd nad potępionymi nigdy nie śpi. W rzeczywistości Bóg nie tylko nie ma upodobania w bezbożnych, przeznaczonych na potępienie, ale też od wieczności szczerze ich nienawidzi. Im więcej grzeszą ci ostatni oraz im bardziej są przez Boga zaopatrywani w dobra tego świata, tym straszniejsza oczekuje ich kaźń. Bóg zatem nie sprzyja złym.

Psalm 11:5 PAN doświadcza sprawiedliwego, ale jego dusza nienawidzi niegodziwego i tego, kto kocha bezprawie.
.
Psalm 5:5 Głupcy nie ostoją się przed twymi oczyma. Nienawidzisz wszystkich czyniących nieprawość.
.
Psalm 26:5 Nienawidzę zgromadzenia złoczyńców i z niegodziwymi nie usiądę.
.
Psalm 139:19 Zgładzisz, Boże, niegodziwego; niech odstąpią ode mnie ludzie krwawi
.
Hiob 8:3 Czy Bóg wypacza sąd? Czy Wszechmocny wypacza sprawiedliwość?
.
Psalm 89:14 Sprawiedliwość i sąd są podstawą twego tronu, miłosierdzie i prawda idą przed twoim obliczem.
.
Sof. 3:5 PAN sprawiedliwy jest pośród niego, nie czyni nieprawości; każdego poranka wystawia swój sąd na światłość i nie zawodzi; lecz złośnik nie zna wstydu.

Bóg w rzeczywistości miłuje od wieczności ale swój wybrany lud. Ci wszyscy, których Bóg miłuje od wieczności są przez Niego skutecznie powoływani do zbawienia w taki sposób, że wszyscy miłowani przez Boga przychodzą do Niego i osiągają życie wieczne.

Jer. 31:3Powiedz: Dawno PAN mi się ukazał, mówiąc: Owszem, umiłowałem cię wieczną miłością, dlatego przyciągam cię swoim miłosierdziem.
.
Jan 13:1
  A przed świętem Paschy Jezus, wiedząc, że nadeszła jego godzina, aby przeszedł z tego świata do Ojca, umiłowawszy swoich, którzy byli na świecie, umiłował ich aż do końca.

Jest to wyraźny podział dychotomiczny: Bóg od wieczności miłuje wybranych do zbawienia i od wieczności nienawidzi tych, których przeznaczył na potępienie wiecznym dekretem zanim ktokolwiek zdołał uczynić cokolwiek dobrego lub złego. Jednakże powodem potępienie jest oczywisty grzech potępionych.

Rzym.  9:13 Jak jest napisane: Jakuba umiłowałem, ale Ezawa znienawidziłem.


Człowiek świętszy od Boga

Izaj. 65:5 I mówi: Odsuń się, nie zbliżaj się do mnie, bo jestem świętszy od ciebie. On jest dymem w moich nozdrzach i ogniem płonącym przez cały dzień.

Końcowy stan apostaty to samo ubóstwienie poprzez uznanie siebie za świętszego od Boga. Wyraźnie jest to widoczne w moralności ateistycznej ale także każdy, kto twierdzi, że za pomocą “wolnej woli” może sam włączyć się do Bożego przymierza, czy też skorzystać z “oferty ewangelii” odrzuca w rzeczywistości sprawiedliwość Chrystusa jako podstawę usprawiedliwienia depcząc także Bożą sprawiedliwość jaką Bóg przejawił w dekretach elekcji i reprobacji.

To atak na Bożą prawość oraz czyniąc z człowieka Boga a przez to obiekt kultu, wzbudza Bożą zazdrość. Prawość dotyczy boskiej natury, na mocy której Bóg jest sam w sobie nieskończenie sprawiedliwy, i jest tą doskonałością Boga, przez którą utrzymuje się przed wszelkim naruszeniem Jego świętości i pokazuje pod każdym względem, że jest Świętym. Bóg jest też zazdrosny o jakiekolwiek użycie przez człowieka niedozwolonych metod kultu lub służby. Jednolicie nalega na ten właśnie punkt swojego suwerennego prawa do dyktowania metod kultu i służby, a także warunków akceptacji.

Biblijna odpowiedź: Bóg objawił się jako ten, który jest suwerenną skałą zbawienia, ten który dokonał podziału wśród istot rozumnych wyłącznie ze względu na swoje własne upodobanie. Jest to jasne określenie Boskości Boga jako jedynego decydującego o zbawieniu. Sprawiedliwy sąd bez przebaczenia objawia się przeciwko wyznawcom wolnej woli, która poprzez akt samo wybrania do zbawienia czyni ich świętszymi i bardziej sprawiedliwymi od Boga:

1 Sam. 2:2 Nikt nie jest tak święty jak PAN. Nie ma bowiem nikogo oprócz ciebie i nikt nie jest taką skałą jak nasz Bóg.
.
Rzym. 2:5 Ty jednak przez swoją zatwardziałość i niepokutujące serce gromadzisz sobie samemu gniew na dzień gniewu i objawienia sprawiedliwego sądu Boga
.
Nah. 1:2 PAN jest Bogiem zazdrosnym i mściwym; PAN jest mściwy i pełen gniewu; PAN mści się nad swoimi przeciwnikami i zachowuje gniew wobec swoich wrogów.
.
Jozue 24:19 Wtedy Jozue powiedział do ludu: Nie możecie służyć PANU, gdyż on jest Bogiem świętym, Bogiem zazdrosnym, nie przebaczy waszych przestępstw ani waszych grzechów.
.
Jan 15:16 Nie wy mnie wybraliście, ale ja was wybrałem i przeznaczyłem, abyście wyszli i wydali owoc, i aby wasz owoc trwał, i aby Ojciec dał wam to, o cokolwiek poprosicie go w moje imię.
.
Rzym. 9:16A więc nie zależy to od tego, który chce, ani od tego, który zabiega, ale od Boga, który okazuje miłosierdzie.

Obiekcję apostaty zarzucającą Bogu niesprawiedliwość Apostoł odpiera powołując się na Boskość Boga, następującymi słowy:

Rzym. 9:19-20 19. Ale mi powiesz: Dlaczego więc jeszcze oskarża? Któż bowiem sprzeciwił się jego woli? 20. Człowieku! Kimże ty jesteś, że prowadzisz spór z Bogiem? Czy naczynie gliniane może powiedzieć do tego, kto je ulepił: Dlaczego mnie takim uczyniłeś?


Ostrzeżenie

2 Tes. 2:3 Który się sprzeciwia i wynosi ponad wszystko, co się nazywa Bogiem lub co jest przedmiotem czci, tak że zasiądzie w świątyni Boga jako Bóg, podając się za Boga.

Duch apostazji to duch antychrystusa. Jak zdradliwe jest serce apostaty? Pod wpływem grzechu czyni z Boga diabła a z człowieka Pana Boga i zasiada w świątyni swojego ciała jako najwyższy Bóg.

Apostata podważając Bożą mądrość, wszechobecność, wszechwiedzę, suwerenność, wierność, świętość, sprawiedliwość i prawość śmieje się z Bożej Ewangelii, krzyża, krwi Chrystusa, wypacza znaczenie łaski i to pomimo nieustannych dowodów opatrzności i dostępu do mądrości Słowa Bożego, do którego ma dostęp każdego dnia.

Ukryci nieraz w prawowiernych kościołach Reformowanych apostaci w dalszym ciągu są nieodrodzonymi, gotowymi do wszelkiego zła są ludźmi, których

“…rozumienie … z natury jest ciemnością, wola jest uparta i buntownicza, serce twarde i złe, uczucia poślubione i zniewolone pożądliwościami i przyjemnościami i cały umysł cielesny jest wstrzemięźliwością wobec Boga...” [3]

Apostazja oznacza skryte lub jawne opuszczenie wąskiej drogi po której apostata kroczył jako członek kościoła acz jedynie nominalnie. Apostazja oznacza  ujawnienie prawdy: człowiek ten od zawsze kroczył szeroką drogą.

Skąd o tym wiemy? Otóż ponieważ Chrystus powiedział Ja jestem drogą, prawdą i życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca jak tylko przeze mnie (Jan 14:6) oraz Ciasna bowiem jest brama i wąska droga, która prowadzi do życia, a mało jest takich, którzy ją znajdują. (Mat. 7:14) wewnątrzchrześcijańska apostazja musi odnosić się do kompromisu i porzucenia doktryny skutecznego, ograniczonego odkupienia na rzecz uniwersalizmu zbawczego.

W zgniłym sercu doktryny o hipotetycznej powszechnej łasce, zarówno w hipotetycznym powszechnym wyborze, jak i hipotetycznym powszechnym pojednaniu, znajduje się pogląd, że Bóg pragnie zbawić wszystkich, łącznie z potępionymi – dziś nazywa się to dobrowolną ofertą lub ofertą wynikającą z dobrych intencji, a także dobrointencyją ofertą ewangelii.  Dobrointencyjna oferta to herezja wyznawana przez apostatów. Podobną herezją jest arminianizm otwarci ogłaszający śmierć Chrystusa jako uniwersalne zadośćuczynienie za każdego człowieka, w tym za Judasza i Antychrysta.

Porzucając i zaprzeczając Bożemu, suwerennemu planowi zbawienia apostaci upatrują powszechnej nadziei w szansie na zbawienie każdego człowieka na ziemi, szansie na zbawienie które mają możliwość osiągnąć  uczynkami, stosując się do zasad odstępczych religii. Odbierając Bogu chwałę, poprzez swoją haniebną wiarę kroczą szeroką drogą zatracenia:

Filip. 3:19 Ich końcem jest zatracenie, ich Bogiem jest brzuch, a ich chwała jest w hańbie; myślą oni o tym, co ziemskie.

Pamiętając o upadku Izraela i Judy, ich odejściu do baalów a następnie niewoli, rozproszeniu, a także wiedząc, że i współczesny kościół, szczególnie w obecnym czasie to kościół odstępczy, pozbawiony wiary, wypełniony apostatami, miejmy na uwadze biblijne ostrzeżenie:

Hebr. 3:12 Uważajcie, bracia, żeby nie było czasem w kimś z was przewrotnego serca niewiary, które by odstępowało (ἀποστῆναι apostenai) od Boga żywego;

Apostatów należy tropić i wystrzegać się ich tak samo jak wystrzegać należy się diabła. Wystrzegać musimy się fałszywej wiary, złej teologii, jej promotorów abyśmy nie zostali pociągnięci w sidła szatana aby pełnić jego wolę, co wielki przeciwnik czyni przez podstępy apostatów.

“Bądźmy ostrzeżeni, abyśmy, póki żyjemy, trzymali się z dala od towarzystwa takich, którzy odpadli od prawdy, jak to uczynił diabeł. Wszyscy apostaci są podobni do diabła; nie będą spokojni, dopóki nie sprawią, że inni odpadną razem z nimi. [4]

Jeśli zatem w duszy pojawiają się wątpliwości, oskarżenia wobec Boga, te myśli musimy za wszelką cenę zabijać mocą Ducha Świętego: Jeśli bowiem żyjecie według ciała, umrzecie, ale jeśli Duchem uśmiercacie uczynki ciała, będziecie żyć. (Rzym. 8:13). Bóg nie pozostawił swoich dzieci bezsilnych w tej walce. Jako odrodzeni z nasienia niezniszczalnego przez Słowo życia, jako nowe, duchowe niezniszczalne, odnawiające się każdego dnia stworzenia, które nie mogą grzeszyć (2 Kor. 5:17; Jan 3:6; 1 Piotra 1:23; 2 Kor. 4:16; 1 Jana 3:9) odnowione na Boży obraz pełne miłości, z rozumem oświeconym przez prawdziwe poznanie, obmyte z grzechu istoty (1 Jana 4:7; 5:20; Jan 17:3; 1 Kor. 6:11 ) zawsze mamy zwycięstwo w Chrystusie (2 Kor. 2:14).


Nadzieja Przymierza

“Odrzucamy tych, którzy nauczają: Że prawdziwie wierzący i odrodzeni nie tylko mogą całkowicie i ostatecznie odpaść od usprawiedliwiającej wiary, a także od łaski i zbawienia lecz w rzeczywistości często odpadają od niej i są na zawsze zgubieni. Pojęcie takie łaskę usprawiedliwienia i odrodzenia, oraz nieustanną opiekę Chrystusa pozbawia wszelkiej mocy” [5]

O jakże cudowne jest Boże przymierze, którego błogosławieni uczestnicy nie mogą stać się apostatami! Bóg przymierza obiecał wybranym, że nigdy od Niego nie odstąpią, ponieważ odnowi ich serca i wleje w nie bojaźń.

Jer. 32:40 I zawrę z nimi wieczne przymierze, że się od nich nie odwrócę i nie przestanę im dobrze czynić, lecz włożę w ich serca moją bojaźń, aby nie odstępowali ode mnie.

Prawowiernego, wybranego do zbawienia w Chrystusie jeszcze przed założeniem świata chrześcijanina od potępionego przed wiekami apostaty odróżnia zrealizowana przez całe życie zdolność do wytrwania w wierze.

Hebr. 3:14 Staliśmy się bowiem uczestnikami Chrystusa, jeśli tylko nasze pierwotne przeświadczenie aż do końca niewzruszenie zachowamy.

Na koniec, pamiętając o niezmienności Bożego przymierza oraz o wierności Boga, który owo przymierze zawarł,  wszystkim powątpiewającym chrześcijanom dedykujemy słowa konfesyjnej otuchy:

“Ci, w których żywa wiara w Chrystusa oraz zapewniona ufność duszy, pokój sumienia, szczery wysiłek ku synowskiemu posłuszeństwu, chlubienie się Bogiem przez Chrystusa, nie są jeszcze mocno odczuwane, a którzy mimo to wykorzystują środki, które Bóg wyznaczył dla sprawowania tych łask w nas, nie powinni się trwożyć, gdy mówi się o potępieniu, ani też zaliczać siebie do potępionych, lecz pilnie trwać w wykorzystywaniu tych środków, oraz z gorliwym pragnieniem pobożnie i pokornie oczekiwać na okres obfitszej łaski.
.
Tym bardziej nie powinni trwożyć się nauką o potępieniu ci, którzy mimo iż poważnie pragną nawrócić się do Boga aby podobać się tylko jemu, oraz by uwolnić się z tego ciała śmierci, nie mogą jednak jeszcze osiągnąć tej miary świętości i wiary której pragną, ponieważ miłosierny Bóg obiecał, że nie dogasi tlejącego się knotu ani nie dołamie trzciny nadłamanej.
.
Nauka ta jest jednak słusznie straszna dla tych, którzy bez względu na Boga i Chrystusa Jezusa w zupełności oddali się troskom tego świata oraz przyjemnościom ciała, tak długo jak długo nie są prawdziwie nawróconymi do Boga.”
[6]

Nie bądźmy świętsi do Pana Boga ale wykorzystujmy wszystkie możliwe środki łaski.

Sola Gratia umiłowani

Kazanie wygłoszone dnia 14.04.2024

Przypisy

[1] Jan Kalwin, Instytuty 1.5.4
[2] Tamże, 3.3.21
[3] Wielebny R. Elliot, z przemówienia na pogrzebie Georga Whittfielda
[4] Nicholas Byfield, Prawdy chrześcijańskie niezbędne do zbawienia
[5] Kanony z Dort 5 par. 3
[6] Kanony z Dort 1.16


Zobacz w temacie

Print Friendly, PDF & Email